שחרור מטעם פרופיל צבאי

שחרור מטעם פרופיל צבאי עשוי להתאפשר למועמדים לשירות ביטחוני (מלש"בים) וחיילים בשירות פעיל, בהינתן בעיות רפואיות פיזיות או נפשיות בדרגה חמורה, אשר מונעת מהם לשרת בצה"ל לחלוטין. בסקירה הבאה נפרט על המקרים שבהם שחרור מטעמים אלו עשוי להתאפשר, הצעדים להשגתו והשפעת השחרור בנסיבות הללו על חייו של הפרט באזרחות. 

 

באילו מקרים צה"ל עשוי לאפשר שחרור מטעם פרופיל צבאי?

פרופיל 21 הינו הפרופיל הרפואי הנמוך ביותר בצבא, ומשמש עילה לקבלת פטור מיידי משירות צבאי. חיילים בסדיר וחיילי מילואים רבים להוטים להבין היטב האם מצבם הרפואי מזכה אותם בפטור זה. הם תוהים אם שווה להתאמץ לנסות ולהוריד את הפרופיל שלהם ל-21, או שעדיף לקבל את מצבם כפי שהוא. מצבים אורטופדיים קשים כמו עקמת או רצועות קרועות, מחלות כרוניות החל מסוכרת ועד בעיות לב, והפרעות נפשיות כמו חרדה או הפרעה דו קוטבית – אלו הן רק כמה דוגמאות למצבים רפואיים שעלולים לגרום לכך שחיילים יקבלו פרופיל 21 בצה"ל.

דרך הפעולה הטובה ביותר בכל תרחיש היא התייעצות עם עורך דין צבאי בעל מומחיות בניווט במערכת הצבאית. עורך דין עם ידע על הנסיבות הרפואיות הספציפיות של הפרט, יכול להציע עצות מועילות ותמיכה חשובה לאורך כל התהליך.

 

מי אחראי לקביעת הפרופיל הצבאי למלש"בים וחיילים?

בכל מקרה, חיילים או חיילות נדרשים לפנות לרופא היחידה או לקב"ן (קצין בריאות הנפש) ולעבור בדיקות מקיפות לאבחון מצבם במסגרת הצבאית או מטעמה. לאחר קבלת תוצאות הבדיקה יש להגיש בקשה לוועדה רפואית. הוועדה בוחנת ביסודיות את מצבו הרפואי של הפרט ומקבלת החלטה האם החייל זכאי לשחרור מטעם פרופיל צבאי (פטור מטעמי בריאות).

 

מתי יתאפשר שחרור מטעם פרופיל צבאי 21 למלש"בים?

כידוע, בתהליך הגיוס כל מועמד לשירות צבאי עובר בדיקה רפואית החל משלבי הגיוס הראשונים. בשלב זה מוקצים דירוגים שונים לפיהם צפוי המועמד לקבל את שיבוצו לתפקיד בצבא, כמו ציון ה- דפ"ר (דירוג פסיכוטכני ראשוני) והפרופיל הרפואי. לחיילים שמצבם הרפואי נחשב כל כך קשה עד שצה"ל מגיע למסקנה שלא יוכלו למלא את התפקידים הצבאיים הנדרשים, נקבע פרופיל 21. זהו הפרופיל הרפואי הנמוך ביותר ומעניק אוטומטית פטור רפואי משירות צבאי.

פרופיל 21 עשוי להיות מוקצה גם לחיילים המשרתים כבר בצבא אשר חלו במחלה ספציפית או חוו אירוע מסוים שגרם להידרדרות במצבם הבריאותי.

המסייעת - משרד עורך דין צבאי
סיוע משפטי מוביל בתחום הצבאי
לייעוץ חייגו:
072-372-6708
Asset 17 (2)

 

אילו פרופילים צבאיים ישנם ואילו מהם מאפשרים שחרור מהצבא?

צה"ל משתמש במערכת דירוג כדי לסווג חיילים בסדיר וחיילי מילואים על פי מצבם הרפואי. להלן טבלה המסכמת את פרופילי צה"ל:

מספר פרופיל הגדרה מידע נוסף
97 זכאות מלאה לשירות צבאי בכל תפקיד פרופיל 97 עשוי לכלול בעיות קלות שאינן משפיעות באופן משמעותי על תפקוד החייל.
82 זכאות גבוהה עם בעיה רפואית קלה חיילים בעלי פרופיל זה יכולים לשרת בתפקידים שונים, כולל תפקידי לחימה.
72 בעיה רפואית או נפשית בדרגה בינונית חיילים בעלי פרופיל זה יכולים לשרת כלוחמים ביחידות כמו שריון או ארטילריה, אך לא ביחידות חי"ר וסיור מיוחדות.
64 בעיה רפואית או נפשית בדרגה בינונית או גבוהה יותר תפקידי לוחם אינם זמינים עבור חיילים עם פרופיל זה, אך הם עשויים לשרת בתפקידים תומכי לחימה בתנאים מסוימים.
45 רמת הכשירות הרפואי הנמוכה ביותר שמאפשרת שירות צבאי לחייל קיימות הקלות והגבלות משמעותיות לאורך כל השירות.
35 פרופיל מיוחד לחיילים שהוקצה להם במקור פרופיל 21 קבלת פרופיל זה מותנית באישור קצין רפואה, הקובע אם החייל יכול לשרת בתפקיד ייחודי על סמך השכלתו והכשרתו, בהתחשב בבעיה הרפואית הקיימת.
24 פסול זמנית לשירות פרופיל זה ניתן לתקופה מסויימת ולאחריה תיערך הערכה מחודשת של מצבו הרפואי של החייל. על סמך ההערכה המחודשת, ניתן לגייס את החייל בהקלות המתאימות ובקיצור שירות או לתת לו פטור רפואי מהשירות.
21 אי התאמה מלאה לשירות עקב בעיה רפואית או נפשית הקצאת פרופיל זה מקנה לחייל טופס שחרור מהצבא, המעיד על שחרורו מסיבות רפואיות.

שחרור מטעם פרופיל צבאי יתאפשר במקרה של קבלת פרופיל רפואי בדרגה 21 או לחילופין, שחרור זמני מהשירות יתאפשר בקבלת פרופיל 24. חיילים שנקבע להם פרופיל 24 זמני עקב מצב רפואי, מועברים אוטומטית לר"מ ד'. יחידה זו מיועדת במיוחד למשוחררים זמנית מהצבא עקב נסיבות רפואיות. לקראת תום התקופה המיועדת הם יעברו הערכת ועדה רפואית נוספת שתיערך במיטב, בתל השומר.

במהלך הערכה זו, כשירותם הרפואית לשרת בצה"ל תבחן מחדש. במידה שהוועדה תקבע לחייל פרופיל מתאים לשירות, הוא יעבור גיוס מחודש על כל שלביו.מנגד, באם הוועדה תגיע למסקנה כי אין זה אפשרי שהחייל ימשיך בשירותו לאור מצבו ותקבע עבורו פרופיל 21, החייל יהיה זכאי לשחרור מטעם פרופיל צבאי, ויקבל את תעודת השחרור שלו בדואר בהמשך.

 

מה הצעדים הנדרשים לשחרור מטעמי פרופיל צבאי?

לצורך שחרור מטעמי פרופיל צבאי, על רקע בריאותי פיזי ו/או נפשי, יש לבצע את הצעדים כדלקמן:

  • פנייה לרופא יחידה או לשכת הגיוס: יש לדווח לגורמים אלו על הבעיה הרפואית ולעבור את הבדיקות הנחוצות לאבחון מצבו של המבקש. יש לוודא כי כלל המסמכים הרפואיים כוללים מידע מקיף בדבר המגבלות שנובעות מהמצב הבריאותי הנדון, ומעידים על אי כשירותכם לשרת בצבא באופן ברור.
  • בקשת הפנייה לוועדה רפואית: לאחר שבידכם כל המסמכים הדרושים, בקשו הפניה מהצבא לוועדה רפואית. במהלך ישיבת הוועדה ישאלו את המבקש שאלות על הבעיה הרפואית שלכם וכיצד היא משפיעה על חיי היומיום ועל רווחתו הכללית. חשוב לציין שבמקרים מסוימים ניתן להקצות פרופיל 24 זמני המחייב ביקור לאחר מכן בוועדה לבדיקה נוספת.
  • פנייה לעו"ד צבאי: מומלץ מאוד להתקשר עם עורך דין צבאי מנוסה כדי לנווט את התהליך בצורה חלקה ויעילה. עורך דין ידריך אתכם בהתנהלות מול הגורמים השונים במערכת הצבאית ויסייע לכם להתמודד ביעילות רבה יותר עם מורכבות המערך הרפואי של הצבא. עו"ד צבאי יוכל אף לייצג אתכם בוועדה הרפואית ולענות על שאלות בשמכם. כך ניתן להבטיח שבקשת הפטור שלכם תוצג בצורה מאורגנת ומשכנעת, מה שמגדיל את הסבירות להשגת התוצאה הרצויה.

 

האם שחרור מטעם פרופיל צבאי יכול לפגוע בעתידו של החייל באזרחות?

לשחרור בשל פרופיל צבאי, נלווה טופס שחרור שבו רשום שנסיבות רפואיות הן סיבת השחרור מהשירות בצבא. הצבא אינו מפרט בטופס מה הוביל לשחרור באופן ספציפי. מידע זה נשאר חסוי כדי שלא לפגוע בעתיד החייל באזרחות. עוד חשוב לדעת שמעסיקים אינם רשאים לברר מה גרם לשחרורו של הפרט מהצבא, אלא אם כן מדובר בכוחות הביטחון ובמוסדות מדינה כדוגמת השב"כ או משרד הפנים.

ככלל, כל אדם המחזיק בפטור משירות צה"לי מטעמי פרופיל צבאי, יכול להתקבל ללימודים ולמשרות באזרחות, כמו כל מועמד אחר. המקום העיקרי שבו לנסיבות השחרור עשויות להיות השלכות, הוא בהקשרי רישוי לעיסוק במקצועות ספציפיים המחייבים כשירות נפשית ובהקשר לרישיונות נהיגה. שכן, במקרים מסוימים, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים עשוי להתנות מתן או חידוש רישיונות נהיגה בחוות דעת רפואית או בדיקה רפואית בנסיבות הללו .

 

הידעתם? שחרור מטעם פרופיל צבאי הוא לא סוף פסוק!

גם חיילים שקיבלו פרופיל 24 או 21 ויועדו לשחרור על רקע זה, יכולים להגיש בקשה לשרת בצבא בהתנדבות. ניתן לבקש זאת באמצעות חתימה על בקשת התנדבות זמנית במדור השחרורים של ר"ם ד'. הפונים יופנו אל מדור מתנדבים, ומסמכיהם הרפואיים יועברו לבחינת קצין רפואה ראשי בענף המיון. על בסיס המידע שנמסר, תתקבל ההחלטה בדבר כשירותם של המבקשים להתנדב לצבא, באמצעות פרופיל מתנדבים ייעודי, שנקרא פרופיל 25.

 

לסיכום

שחרור מהצבא מטעמי פרופיל צבאי נמוך, הוא עניין סבוך הדורש בדיקה מדוקדקת. מלש"בים וחיילים המבקשים להשתחרר מתפקידם הצבאי בנימוק זה, חייבים לעמוד בקריטריונים ספציפיים ולעבור הליך מקיף לאישור בקשתכם. עם זאת, בהנחיית עורך דין צבאי, ניתן להתמודד עם תהליך זה בצורה יעילה יותר, ובכך להגביר את סיכויי ההצלחה.

בין אם אתם מבקשים להשתחרר מטעמים רפואיים או נפשיים, או מעוניינים דווקא לערער על שחרורכם מהצבא מטעמים אלו – התייעצות עם עורך דין צבאי המתמחה בנושא יכולה לספק לסייע לכם בתהליך ולהקל עליכם במימוש מטרתכם. פנו למשרד עו"ד צבאית "המסייעת" בהקדם לבדיקה פרטנית של הנושא.

הגשת תיעוד רפואי מקיף ומפורט עם בקשת הפטור, היא חיונית למקסום סיכוייכם להשיג את התוצאה הרצויה לכם. זה כרוך בהשגת רשומות רפואיות מפורטות, תוצאות בדיקות, אבחנות וחוות דעת של מומחים, הממחישות בבירור את מידת ההשפעה של מצבכם הבריאותי על יכולתכם למלא תפקידים צבאיים. הצגת בקשה מנומקת עם ראיות רפואיות מבוססות, משפרת משמעותית את הסיכויים לקבלת החלטה שתיטיב עמכם.

פנייה לסיוע של עו"ד צבאי טוב ומנוסה בהגשת בקשות לשחרור מטעמים רפואיים או נפשיים מהצבא, חיונית ביותר למקסום סיכויי קבלתו של פטור כזה מהשירות. הדבר תורם גם להתנהלות יעילה יותר מול גורמי הצבא המטפלים בבקשות אלו, מסייע לקיצור תהליכים ועוזר לשמירה על הזכויות והאינטרסים של המבקש – בין שמדובר במלש"ב או חייל בשירות פעיל.

מאמרים נוספים בנושא
שחרור מוקדם מצה"ל
שחרור מוקדם מצה"ל

שחרור מוקדם מצה"ל הוא נושא מורכב ורגיש, המעסיק חיילים רבים המעוניינים לסיים את שירותם הצבאי לפני המועד המתוכנן. תהליך זה דורש עמידה בקריטריונים מסוימים, הצגת

הסדרת מעמד בן מהגרים בצה"ל

האם ילדכם מחזיק באזרחות ישראלית אך מתגורר דרך קבע מחוץ לישראל? האם אתם מודעים לחובת הגיוס לצה"ל החלה גם על בני מהגרים המתגוררים בחו"ל? במאמר

ערעור על פרופיל נפשי
ערעור על פרופיל נפשי

שירות בצה"ל הוא חובה על כל אזרח ישראלי, הן גברים והן נשים. עם זאת, ישנם מקרים בהם מועמדים לשירות צבאי מוגדרים כבלתי כשירים לשירות מסיבות

ועדה רפואית בצה_ל
ועדה רפואית בצה"ל

בעת הגשת תביעה נגד משרד הביטחון בגין פציעות או תאונות שנגרמו במהלך שירותכם, תיתקלו בשורה של הליכים בירוקרטיים. בין אלה, שלב אחד מכריע שמשפיע ישירות

ערעור על פרופיל רפואי
ערעור על פרופיל רפואי

במדינה כמו ישראל, שבה לשירות הצבאי יש השלכות משמעותיות על המשך החיים של החייל גם באזרחות, השיבוץ לתפקיד בצבא מקבל משמעות עליונה. בין השיקולים המרכזיים