ערעור על פרופיל נפשי

שירות בצה"ל הוא חובה על כל אזרח ישראלי, הן גברים והן נשים. עם זאת, ישנם מקרים בהם מועמדים לשירות צבאי מוגדרים כבלתי כשירים לשירות מסיבות רפואיות או נפשיות. במקרים אלו, ניתן להגיש ערעור על הקביעה הרפואית לצורך שינוי הפרופיל. גם כאשר הצבא אינו מזהה את מצוקתו הנפשית של מועמד לשירות צבאי וקובע לו פרופיל גבוה מדי, ניתן כמובן לערער על כך, במסגרת הליך הגשת ערעור על פרופיל נפשי.

 

מהו פרופיל נפשי בצה"ל וכיצד הוא נקבע בעצם?

פרופיל נפשי הוא למעשה שם אחר לפרופיל רפואי בצבא, שהוא הציון המספרי שמסמל את מצבו הבריאותי של המועמד לשירות צה"לי ואת כשירותו לשרת בצבא ולהשתבץ לתפקידים שונים.
נהוג להשתמש במושג "פרופיל נפשי" כאשר מצבו הנפשי של מועמד לשירות צבאי, מאובחן במסגרת המיונים לצבא ככזה שפוגם במידה מסוימת בכשירותו לשירות בתפקידים צבאיים כלשהם, ביחידות מסוימות, או בכלל.

הפרופיל הנפשי לחייל נקבע כאמור במסגרת המיונים הראשוניים לצבא, על פי מספר גורמים, כגון:

  • היסטוריה של התמודדות נפשית
  • חומרת הבעיה הנפשית
  • הטיפול שניתן למועמד
  • ההשפעה של הבעיה על יכולתו לשרת בצבא

הקביעה הראשונית של הפרופיל הנפשי מתבצעת במהלך הצו הראשון. במסגרת צו ראשון, מועמדים שהתמודדו עם הפרעה נפשית בעבר, יופנו לראיון מול הקב"ן. הקב"ן – ראשי תיבות של המושג "קצין בריאות הנפש", הוא הגורם האחראי על תחום הטיפול הנפשי בצבא. הקב"ן יחד עם הרופא והוועדה הרפואית הצבאית, יקבעו את הפרופיל הנפשי של המועמד.

הקב"ן עשוי להיות פסיכולוג, פסיכיאטר או עובד סוציאלי. אולם רק לפסיכיאטר ישנה הסמכות לקבוע באופן סופי את הפרופיל הנפשי לחיילים. במידה ופרופיל נפשי נקבע למועמד לשירות ביטחון במסגרת מיוני הצו הראשון, ניתן לערער עליו בהמשך בפני קב"ן אחר, אם כי לא באופן מיידי. זאת בין היתר משום שערעור על פרופיל נפשי הוא הליך מורכב יותר מערעור על פרופיל רפואי, ודורש הגשת מסמכים רלוונטיים, כגון חוות דעת פסיכיאטרית.

 

אילו פרופילים נפשיים קיימים בצבא?

ישנם ארבעה פרופילים נפשיים אפשריים בצבא:

  • פרופיל 72: פרופיל זה ניתן למתמודדים עם בעיות נפשיות קלות או כאלו שחלפו ואינן משפיעות עוד על תפקודם. מתמודדים עם פרופיל זה יכולים לשרת ברוב התפקידים בצבא, למעט תפקידי לחימה ביחידות חי"ר.
  • פרופיל 64: פרופיל זה ניתן למתמודדים עם בעיות נפשיות שעדיין קיימות ומלוות אותם, אם כי אינן משפיעות באופן ניכר על רמת תפקודם ביומיום. מתמודדים עם פרופיל זה יכולים לשרת בתפקידי תומכי לחימה, אך לא בתפקידי לחימה.
  • פרופיל 45: פרופיל זה ניתן למתמודדים עם בעיות נפשיות משמעותיות. משכך, מי שמתמודדים עם פרופיל זה, יכולים לשרת בתפקידי עורפיים בלבד ומסלולי הכשרה צבאיים מסוימים, עשויים שלא להיות פתוחים בפניהם.
  • פרופיל 21: פרופיל זה ניתן למתמודדים עם בעיות נפשיות חמורות. מבחינת המערכת הצבאית, המתמודדים עם פרופיל זה אינם כשירים לשירות צבאי ולכן זכאים לפטור משירותם בצה"ל.
המסייעת - משרד עורך דין צבאי
סיוע משפטי מוביל בתחום הצבאי
לייעוץ חייגו:
072-372-6708
Asset 17 (2)

 

האם ניתן להשתחרר על סעיף נפשי מהצבא?

כן. במידה וקב"ן קובע למועמד פרופיל נפשי של 21, המועמד משוחרר מהצבא.

הגורמים שיכולים להוביל לשחרור "על נפשי" מהצבא כוללים:

  • הפרעות פסיכיאטריות, כגון דיכאון כרוני, חרדה חמורה או הפרעות אישיות.
  • התמודדות נפשית עם אירועים טראומטיים, כגון הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD).
  • הפרעות פסיכוטיות כדוגמת סכיזופרניה
  • הפרעה דו קוטבית (מאניה דיפרסיה)
  • התמכרויות
  • ועוד

ההליך לשחרור בשל פרופיל נפשי בקווים כלליים, כולל:

  1. קביעת הפרופיל הנפשי על ידי הקב"ן
  2. ערעור על הפרופיל, אם המועמד אינו מסכים עם הקביעה
  3. קבלת החלטה סופית על ידי ועדה רפואית

אם אתם מעוניינים להשתחרר מהצבא מסיבות נפשיות, חשוב להתייעץ עם עורך דין צבאי. עורך דין צבאי יכול לסייע לכם להבין את הזכויות שלכם ולהגיש את הערעור על הפרופיל בצורה מקצועית, במידת הצורך.

 

מה זה ערעור על פרופיל נפשי בצבא?

הערעור על הפרופיל הנפשי הוא הליך שבו מועמד לשירות צבאי יכול לערער על ציון הפרופיל הנפשי שנקבע לו על ידי הצבא. הפרופיל הנפשי הוא הערכה של המצב הנפשי של המועמד, והוא נקבע על פי מספר גורמים, כגון חומרת הבעיה הנפשית, הטיפול שניתן למועמד, וההשפעה של הבעיה על יכולתו לשרת בצבא. אולם גם כאן, טעויות או אי דיוקים עלולים להתרחש ולהותיר את המועמד לשירות בצבא במצב שאינו נותן מענה ראוי לצרכיו. מכאן החשיבות הגבוהה של פנייה לייעוץ משפטי מקצועי מטעם עו"ד צבאי מנוסה בערעורים והגשת בקשות לשינוי פרופילים בצה"ל.

 

באילו מקרים ניתן להגיש ערעור על פרופיל נפשי בצבא?

ניתן להגיש ערעור על פרופיל נפשי בצה"ל במקרים הבאים:

  1. הקב"ן טעה בקביעתו.
  2. המצב הנפשי של המלש"ב השתפר מאז הבדיקה הראשונית.
  3. המצב הנפשי של המלש"ב החמיר מאז קביעת הפרופיל.
  4. המועמד סבור שהפרופיל שניתן לו אינו מדויק ולא משקף את כשירותו לשירות צבאי.

מאחר ופרופיל נפשי הוא גורם חשוב בהתוויית אופי שירותו הצבאי של המועמד, מועמדים שיש להם היסטוריה של התמודדות נפשית צריכים להיות מודעים לתהליך קביעת הפרופיל הנפשי, ולזכותם לערער על הפרופיל הנפשי שהצבא קבע עבורם, אם הם סבורים שהוא לא משקף כראוי את מצבם ורמת כשירותם לשירות הצה"לי בפועל.

 

מהם השלבים המרכזיים בהגשת הערעור על פרופיל נפשי בצה"ל?

להלן שלבי הערעור העיקריים על הפרופיל הנפשי בצבא:

  1. הגשת הערעור: ניתן להגיש ערעור על פרופיל נפשי בתוך 30 יום מיום קבלת ההודעה על הפרופיל. הערעור מוגש אל מוקד השירות של מיט"ב, מרכז המועמדים לשירות צבאי. הערעור צריך לכלול את הפרטים הבאים:
  • שם המועמד, מספר תעודת זהות ותאריך לידה
  • פרטי הפרופיל הנוכחי
  • הסיבה לערעור
  • מסמכים רלוונטיים, כגון חוות דעת פסיכיאטרית או פסיכולוגית
  1. בדיקת הערעור על ידי הצבא: בעקבות הגשת הערעור, גורמים צבאיים יבדקו אותו ויחליטו אם הוא מצדיק התקדמות אל השלב הבא של התהליך. ייתכן כי כבר בשלב זה הצבא יידחה את הערעור שהוגש, מטעמים מהותיים או טכניים.
  2. פגישה עם הקב"ן: במידה והערעור התקבל, יישלח למערער זימון לשיחה עם הקב"ן – קצין בריאות הנפש, אשר יבחן את המצב הנפשי של המערער ויקבל החלטה בדבר הפרופיל הנפשי שלו.

 

מה סיכויי ההצלחה בהגשת ערעורים על פרופילים נפשיים בצבא?

סיכויי הצלחה של ערעור על פרופיל נפשי תלויים במספר גורמים, כגון:

  • חומרת הבעיה הנפשית
  • השינויים שאירעו במצבו הנפשי של המועמד מאז הבדיקה הראשונית
  • יכולתו של המועמד להוכיח את כשירותו או אי כשירותו הנפשית לשירות צבאי, בפני הוועדה הרפואית בצבא

לעניין זה, חשוב לדעת שפניה לייעוץ משפטי והכוונה מעורך דין צבאי מנוסה, יכולה לסייע מאוד להגדיל את סיכויי ההצלחה בתהליך הערעור. עם זאת, חשוב לדעת כי עורך דין צבאי אינו רשאי להגיע יחד עם החייל שהוא מייצג לפגישה אצל הקב"ן, אלא רק לכוון את הלקוח ולהכין אותו לקראת הסיטואציה על מנת שייפעל באופן שימקסם את הסיכוי להשיג את התוצאה הרצויה בהליך.

 

ערעור על פרופיל נפשי – סיכום

ערעור על פרופיל נפשי בצבא הוא הליך מורכב שיכול להיות בעל השפעה משמעותית על הקריירה הצבאית של מועמד. מועמדים שיש להם היסטוריה של התמודדות נפשית צריכים להיות מודעים לזכויותיהם ולאפשרויות העומדות לרשותם בהקשר זה, ולכן חשוב כל כך להתייעץ עם עורך דין צבאי מנוסה לפני הגשת הערעור.

אם אתם מעוניינים להגיש ערעור על פרופיל נפשי בצבא, מומלץ ליצור קשר בהקדם עם משרד עו"ד צבאית "המסייעת" לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי. עורכי הדין שלנו בעלי ניסיון רב בהגשת ערעורים על פרופילים נפשיים ורפואיים כאחד, ויכולים לסייע לכם להגן על זכויותיכם ולשפר את סיכוייכם להשיג את התוצאה הרצויה לכם.

להתייעצות עם עורך דין צבאי במשרד עו"ד "המסייעת", התקשרו כעת לטלפון 050-8092965
פנו אלינו בוואצאפ 058-7806555 או השאירו פרטים באתר שלנו. אנחנו כאן עבורכם!

מאמרים נוספים בנושא
ועדה רפואית בצה_ל
ועדה רפואית בצה"ל

בעת הגשת תביעה נגד משרד הביטחון בגין פציעות או תאונות שנגרמו במהלך שירותכם, תיתקלו בשורה של הליכים בירוקרטיים. בין אלה, שלב אחד מכריע שמשפיע ישירות

ערעור על פרופיל רפואי
ערעור על פרופיל רפואי

במדינה כמו ישראל, שבה לשירות הצבאי יש השלכות משמעותיות על המשך החיים של החייל גם באזרחות, השיבוץ לתפקיד בצבא מקבל משמעות עליונה. בין השיקולים המרכזיים

שחרור מטעם פרופיל צבאי
שחרור מטעם פרופיל צבאי

שחרור מטעם פרופיל צבאי עשוי להתאפשר למועמדים לשירות ביטחוני (מלש"בים) וחיילים בשירות פעיל, בהינתן בעיות רפואיות פיזיות או נפשיות בדרגה חמורה, אשר מונעת מהם לשרת

ערעור על פרופיל
ערעור על פרופיל

במדינה כמו ישראל, שבה לשירות הצבאי השלכות עמוקות לגבי עתידו של הפרט, יש משמעות רבה לתפקיד שאליו חיילים משובצים בשירותם. עם השיקולים המשפיעים על קביעת

העלאת פרופיל
העלאת פרופיל

שירות בצה"ל הוא חובה עבור רוב אזרחי ישראל, אך תפקידים ביחידות מובחרות עם מוניטין מרשים, תנאי שירות משופרים והטבות אטרקטיביות לחיילים – ניתנים לרוב לבעלי