ערעור על פרופיל

במדינה כמו ישראל, שבה לשירות הצבאי השלכות עמוקות לגבי עתידו של הפרט, יש משמעות רבה לתפקיד שאליו חיילים משובצים בשירותם. עם השיקולים המשפיעים על קביעת תפקידו הצבאי העתידי של המתגייס, נמנה הפרופיל הרפואי שלו. למרבה הצער, לעתים קרובות, מועמדים לשירות ביטחון (מלש"בים) נתקלים במכשולים בהשגת התפקידים הרצויים לבם עקב הפרופיל שהוקצה להם, שלא תמיד תואם את שאיפותיהם. מנגד, ישנם גם מי שנקבע להם פרופיל גבוה, אשר לא משקף לתחושתם את הקשיים מהם הם סובלים, המצדיקים מתן הקלות בתנאי שירותם או את שחרורם מהשירות בצבא בכלל. בשני המקרים, חשוב להיות מודעים לכך שקיים תהליך מובנה לערעור על פרופיל בצבא שבאמצעותו ניתן להעלות פרופיל רפואי או להוריד אותו. על כך במאמר הבא.

 

מאילו טעמים נהוג להשיג ערעור על פרופיל רפואי בצבא?

השיבוץ לתפקידים ספציפיים בצה"ל נקבע במידה רבה על ידי הפרופיל הצבאי, מה שמעורר דאגה בקרב מלש"בים וחיילים רבים. עם זאת, חשוב לציין שהפרופיל הצבאי אינו חקוק באבן וניתן לשינוי. לחיילים ולמועמדים המעוניינים לשנות את הפרופיל שהוקצה להם בהתחלה, יש אפשרות לפתוח בהליך שנקרא ערעור על פרופיל, על מנת להעלות או להוריד אותו באופן שיתמוך בצרכיהם ושאיפותיהם.

ההשפעה של פרופילים רפואיים על תנאי השירות בצבא

שיקול נוסף שמניע מלש"בים וחיילים לפנות להליך ערעור על פרופיל רפואי בצבא, הוא ההשפעה על תנאי השירות שלהם. בנוסף להשפעת הפרופיל הצבאי על השיבוץ לתפקידים שונים, לפרופיל הצבאי יש גם תפקיד מרכזי בקביעת תנאי השירות הספציפיים בתפקיד נתון. לדוגמה, אם הפרופיל הצבאי מצביע על בעיות ברכיים, זה יכול להשפיע מאוד על תנאי השירות והדרישות שיוצבו לחייל.

 

הבנת המשמעות של פרופיל רפואי בצבא

לפני שמתעמקים בהליך הערעור על פרופיל רפואי בצבא, חיוני להבין את הרעיון של פרופיל רפואי. פרופיל רפואי הוא ציון מספרי, הנע בין 21 ל-97, המסמל את רמת הכשירות הגופנית והנפשית של המועמדים לשירות צבאי. בדרך כלל, ציון גבוה יותר מספק למועמדים מגוון רחב יותר של הזדמנויות במונחים של תפקידים בצבא. אולם בעוד שהפרופיל הרפואי ממלא תפקיד מרכזי, הוא אינו הגורם הקובע היחיד בהקצאת תפקידים למועמדים, ובפועל הצבא לוקח בחשבון גורמים רבים ונוספים בעת קבלת ההחלטות הללו.

 

איך נראה התהליך לקביעת פרופיל רפואי צבאי?

לפני ששוקלים את האפשרות של ערעור על פרופיל, כדאי להבין את האופן שבו נקבע פרופיל רפואי בצה"ל. הפרופיל הרפואי הראשוני למלש"ב, נקבע כחלק מהצו הראשון, בידי ועדה רפואית צבאית. התהליך כולל מספר בדיקות רפואיות הנערכות למלש"בים, לרבות הערכות גובה, משקל, בדיקות שתן, לחץ דם, דופק ועוד. יתר על כן, הרופאים הצבאיים עורכים בדיקה גופנית מקיפה למועמד, תוך התמקדות בזיהוי בעיות רפואיות שניתן לאתר בקלות, במיוחד כאלו הקשורות למבנה השלד ולמבנה כף הרגל של המלש"ב.

לאחר המבחנים, המועמדים מגישים לעיון מסמכים רפואיים רלוונטיים, אשר נשקלים לאחר מכן יחד עם התיק הרפואי שלהם. בהתבסס על הערכה מקיפה זו, נקבע הפרופיל הרפואי הראשוני למתגייס. אולם כאמור לעיל, חשוב לציין שהפרופיל אינו חקוק באבן וניתן לשינויים. אם המועמדים סבורים שהפרופיל שהוקצו להם אינו משקף במדויק את מצבם הרפואי האמיתי, יש להם אפשרות לפתוח בהליך ערעור על הפרופיל שקבעו להם. כמובן, רצוי לפנות להדרכה של עורך דין צבאי במהלך תהליך זה.

המסייעת - משרד עורך דין צבאי
סיוע משפטי מוביל בתחום הצבאי
לייעוץ חייגו:
072-372-6708
Asset 17 (2)

 

מדרג הפרופילים הצבאיים ומשמעותם

כאמור, פרופילים צבאיים מיוצגים על ידי ערכים מספריים הנעים בין 21 ל-97, שלכל אחד מהם יש משמעות ספציפית לגבי התפקידים המתאימים למועמדים בעלי אותם פרופילים. פירוט הפרופילים ומשמעותם לשיבוץ לתפקידים שונים בצבא, מפורט בטבלה להלן:

פרופיל משמעות הפרופיל תפקידים מתאימים
97 המלש"ב בעל בריאות מצוינת, וזכאי להשתבץ לכל התפקידים בצה"ל, בהיבט הרפואי, למעט סעיפי פסילה ספציפיים שעשויים להתלוות לפרופיל במקרים חריגים כשירות רפואית לכל התפקידים בצה"ל
82 מצב רפואי תקין עם בעיות רפואיות קלות. עשוי לכלול מצבים כמו עיוורון צבעים. כשירות רפואית לרוב המכריע של התפקידים, כולל תפקידי חי"ר
72 בעיה רפואית בדרגת חומרה בינונית, כדוגמת בעיות ברכיים, גב ואלרגיה. אי כשירות רפואית לשיבוץ לתפקידי לוחמה בחי"ר, עם אפשרות לשיבוץ בתפקידי לוחמה בתותחנים, בחיל השריון, הנדסה וכדומה.
64 בעיה רפואית משמעותית עם הגבלות על תפקידי לחימה. שיבוץ לתפקידים לא קרביים בלבד.
45 בעיה רפואית חמורה עם הגבלה  לתפקידים עורפיים שאינם מצריכים מאמץ פיזי. מוגבל לתפקידים שאינם תובעניים מבחינה פיזית.
25 פרופיל למתנדבים תלוי באופי ההתנדבות
24 פרופיל רפואי זמני לחיילים בהחלמה מבעיה רפואית שמונעת את שירותם. שחרור זמני מהצבא לחיילים המחלימים מניתוח מורכב, מחלה קשה או ליקוי גופני המגביל את יכולתם לשרת באופן זמני.
21 העדר כשירות רפואית פיזית או נפשית לשירות צבאי. פסול לשירות צבאי

בהקשר של ערעור על פרופיל צבאי, ככל שהפער בין הפרופיל הצבאי הנוכחי לפרופיל היעד הרצוי גדול יותר, כך הופך מאתגר יותר להגיע לתוצאה הרצויה בהליך הערעור. עם זאת, חשוב לציין שלמרות הקושי, עדיין כדאי להגיש את הערעור ולחתור לעבר המטרה הרצויה בעזרת עו"ד צבאי מנוסה במקרים מסוימים.

 

מה נדרש להגשת ערעור על פרופיל רפואי בצבא?

ניתן להתחיל בהליך הערעור על פרופיל רפואי בצבא מיד לאחר קביעת הפרופיל הראשוני, בתנאי שהמועמדים סבורים שהפרופיל שנקבע להם אינו משקף במדויק את מצבם הרפואי האמיתי. זה כולל מצבים שבהם פרופיל 21, המעיד על אי התאמה לשירות, ניתן על סמך גורמים רפואיים או נפשיים שאינם מצדיקים את הפטור לדעת המלש"ב.

הערעור צריך לכלול מסמכים רפואיים רלוונטיים, רצוי מרופאים מומחים, התומכים בקיומו של מצב רפואי המצדיק פרופיל שונה. בנוסף, חיוני לספק הסבר מפורט על הסיבות שבגללן הוקצה פרופיל שגוי לדעת המערער. לאחר מכן, הוועדה הרפואית בצה"ל, תבחן את הערעור ותחליט סופית בהתאם למידע שסופק לה.

 

ערעור על פרופיל – סיכום

כדי להגביר את סיכויי הערעור להצליח, מומלץ לפנות לסיוע מקצועי של עו"ד צבאי, כפי שמספק משרד עורכי הדין "המסייעת". הדבר חיוני שכן שימוש בהכוונה של מומחים יכול להגביר את הסבירות להשגת התוצאה הרצויה בהליך הערעור.

לסיוע בהגשת הערעור שלכם – צרו עמנו קשר בהקדם.

כדי לערער על הפרופיל הרפואי שלכם בצבא, רצוי להתחיל בתהליך זמן קצר לאחר קביעת הפרופיל הראשונית. יש להכין מסמכים רפואיים רלוונטיים מרופאים מומחים התומכים בבקשתכם ולספק הסבר מפורט מדוע לדעתכם הוקצה לכם פרופיל שגוי. הוועדה הרפואית בצבא תבחן את הערעור שלכם ותחליט סופית בהתאם למידע המופיע בו. פנייה להכוונה מעורך דין צבאי יכולה להגדיל את סיכויי ההצלחה.

חריגים בפרופיל חי"ר הם הליך ייחודי למועמדים המעוניינים לשרת בחי"ר למרות שהפרופילים הרפואיים שלהם אינם מאפשרים זאת. אמנם אין מדובר בערעור על הפרופיל הרפואי עצמו, אך התהליך דומה לערעור וכולל מרכיבים דומים.

לפרופיל הצבאי השפעה משמעותית על תנאי השירות בצבא. בנוסף לקביעת השיבוץ לתפקידים שונים, הפרופיל משפיע גם על התנאים והדרישות הספציפיות של שירות בתפקיד נתון. לדוגמה, אם פרופיל צבאי מצביע על בעיות ברכיים, זה יכול להשפיע רבות על תנאי השירות של הפרט.

כאשר עומדים בפני הצורך לערער על פרופיל רפואי בצבא, מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין צבאי בעל ידע רב. זאת משום שהגשת הערעור יכולה להיות מורכבת, וסיוע מעו"ד צבאי מנוסה יכולה להגדיל מאוד את סיכויי ההצלחה שלכם בשינוי הפרופיל.

מאמרים נוספים בנושא
ערעור על פרופיל נפשי
ערעור על פרופיל נפשי

שירות בצה"ל הוא חובה על כל אזרח ישראלי, הן גברים והן נשים. עם זאת, ישנם מקרים בהם מועמדים לשירות צבאי מוגדרים כבלתי כשירים לשירות מסיבות

ועדה רפואית בצה_ל
ועדה רפואית בצה"ל

בעת הגשת תביעה נגד משרד הביטחון בגין פציעות או תאונות שנגרמו במהלך שירותכם, תיתקלו בשורה של הליכים בירוקרטיים. בין אלה, שלב אחד מכריע שמשפיע ישירות

ערעור על פרופיל רפואי
ערעור על פרופיל רפואי

במדינה כמו ישראל, שבה לשירות הצבאי יש השלכות משמעותיות על המשך החיים של החייל גם באזרחות, השיבוץ לתפקיד בצבא מקבל משמעות עליונה. בין השיקולים המרכזיים

שחרור מטעם פרופיל צבאי
שחרור מטעם פרופיל צבאי

שחרור מטעם פרופיל צבאי עשוי להתאפשר למועמדים לשירות ביטחוני (מלש"בים) וחיילים בשירות פעיל, בהינתן בעיות רפואיות פיזיות או נפשיות בדרגה חמורה, אשר מונעת מהם לשרת

העלאת פרופיל
העלאת פרופיל

שירות בצה"ל הוא חובה עבור רוב אזרחי ישראל, אך תפקידים ביחידות מובחרות עם מוניטין מרשים, תנאי שירות משופרים והטבות אטרקטיביות לחיילים – ניתנים לרוב לבעלי