ערעור על פרופיל רפואי

במדינה כמו ישראל, שבה לשירות הצבאי יש השלכות משמעותיות על המשך החיים של החייל גם באזרחות, השיבוץ לתפקיד בצבא מקבל משמעות עליונה. בין השיקולים המרכזיים בשיבוץ המועמד לשירות ביטחון (מלש"ב) לתפקידו הצבאי העתידי, נלקח בחשבון הפרופיל הצבאי המוענק לו במסגרת המיונים לצבא. אולם במקרים רבים, הפרופיל הצבאי שהוקצה למלש"ב יכול להוות מכשול להשגת התפקיד הרצוי לו או להקבע תוך התעלמות מבעיה רפואית שעלולה לפגוע בשירות הצבאי. לכן חשוב להיות מודעים לכך שקיים הליך שיטתי לשינוי הפרופיל הצבאי. תהליך זה כרוך בהגשת ערעור על פרופיל רפואי בצבא, כפי שיוסבר בשורות הבאות.

 

הבנת המושג פרופיל רפואי בהקשרו הצבאי

לפני שמתעמקים בתהליך של ערעור על פרופיל רפואי בצבא, חיוני להבין את מהות הפרופיל הרפואי עצמו. בעיקרו של דבר, פרופיל רפואי הוא דירוג מספרי הנופל בטווח שבין 21 ל-97. ציון זה משמש כאינדיקטור לכשירותם הרפואית והנפשית הכוללת של המועמדים לשירות צבאי. בדרך כלל, ציון גבוה יותר פותח מגוון רחב יותר של תפקידים פוטנציאליים עבור מועמדים לשירות הצבאי, בעוד שציון נמוך יותר – מגביל את היכולת לשרת בתפקידים מסוימים ובמקרים מסוימים – מונע מהמלש"ב להתגייס לצבא בכלל.

חשוב להדגיש שלציון מספרי זה אין ערך מהותי והוא סמלי בלבד. במילים אחרות, דירוג פרופיל של 72 אינו אומר שאנשים עם ציון זה מתאימים ל-72% מהתפקידים הפנויים בצבא או בעלי כישורים של 72% לשירות צה"לי.

בנוסף, בעוד שהפרופיל הרפואי הוא גורם משמעותי, הוא אינו המרכיב הקובע הבלעדי בשיבוץ המלש"ב לתפקיד בצבא. הצבא לוקח בחשבון גורמים רבים נוספים בתהליך ההקצאה, אך הפרופיל הרפואי ללא ספק ממלא תפקיד מרכזי בהקשר זה.

 

כיצד נקבע הפרופיל הרפואי בצבא?

הבנת תהליך קביעת הפרופיל הרפואי, היא חיונית, לפני שאתם שוקלים את האופציה לערער עליו. כחלק מתהליכי המיון של המלש"בים בצו הראשון, הם עוברים ועדה רפואית בצבא שקובעת את הפרופילים הרפואיים שלהם. קביעת הוועדה נשענת על סדרה של בדיקות רפואיות  שהמלש"בים עוברים, הכוללות מדידות כמו משקל, גובה בדיקת שתן, בדיקת לחץ דם, בדיקת דופק ועוד. לאחר מכן, הרופאים מבצעים בדיקה פיזית כוללת למלש"ב כדי לזהות בעיות בריאותיות שאפשר לגלות בנקל, תוך התמקדות מיוחדת במבנה השלד וכפות רגליו של הנבדק.

לאחר שלב זה, נבדק תיקם הרפואי של המלש"בים והם נדרשים להגיש אישורים ותיעוד רפואי רלוונטים לבדיקת הרופאים. לבסוף, על סמך הנתונים הרפואיים והבדיקות שנערכו, נקבע הפרופיל הצבאי למלש"ב.

חשוב לדעת כי הפרופיל הרפואי ההתחלתי שנקבע, איננו חקוק באבן ועשוי להיות נתון לשינויים. אם המועמד לשירות סבור שהפרופיל הרפואי שקבעו לו לא משקף בצורה מדויקת את המצב הרפואי שלו בפועל, יש לו אפשרות להתחיל בהליך ערעור על פרופיל רפואי. מומלץ מאוד לפנות לעורך דין צבאי בעת שבוחרים לעשות זאת.

 

פרופילים רפואיים פוטנציאליים בצבא והמשמעות שלהם

בטבלה הבאה פירוט הפרופילים הרפואיים הפוטנציאליים בצה"ל ומשמעותם:

הפרופיל הרפואי משמעות הפרופיל מבחינת הצבא
97 בעלי בריאות מצוינת, זכאים לרוב התפקידים בצבא בפן הרפואי, זאת מלבד במצבים חריגים שלחייל הוסף סעיף לפרופיל שפוסל שיבוצים מסוימים.
82 בעלי בריאות תקינה מלבד בעיות בריאותיות קלות (למשל, עיוורון צבעים). זכאים להשתבץ לתפקידים רבים בצבא בפן הרפואי, לרבות תפקידי חי"ר.
72 בעלי בעיות רפואיות בינוניות (למשל, ברכיים, גב, אלרגיות). לא כשירים לשירות קרבי בחי"ר אבל מתאימים לתפקידים אחרים כמו תותחנים, שריון, הנדסה, ועוד.
64 בעלי בעיות רפואיות משמעותיות. לא כשירים לתפקידי לחימה אך ניתן לשבצם בתפקידי עורף.
45 בעלי בעיות רפואיות חמורות. כשירים לשיבוץ בתפקידי עורף ללא דרישות פיזיות.
25 פרופיל מתנדבים.
24 פרופיל זמני לחיילים עם מצבים רפואיים מתמשכים המונעים שירות בצבא.
21 אינם כשירים רפואית או נפשית לשרת בצבא.

כאשר בוחנים את תהליך הערעור על הפרופיל הצבאי, ככל שהפער הקיים בין הפרופיל הנוכחי לבין הפרופיל הרצוי, הוא גדול יותר, כך עשוי להיות קשה יותר להשיג את התוצאה הרצויה במסגרת הערעור. יחד עם זאת, עדיין אפשרי לעשות זאת בסיוע של עו"ד צבאי טוב.

המסייעת - משרד עורך דין צבאי
סיוע משפטי מוביל בתחום הצבאי
לייעוץ חייגו:
072-372-6708
Asset 17 (2)

 

מתי מתעורר הצורך בערעור על הפרופיל הרפואי בצה"ל?

כפי שהודגש קודם, לפרופיל הצבאי יש השלכות עמוקות על מסלולם של חיילים במהלך שירותם הצבאי. השיבוץ לתפקידים ספציפיים מושפע מאוד מהפרופיל הצבאי, מה שגורם לדאגה גדולה בקרב מלש"בים ומשרתי צבא רבים. הצורך בערעור על פרופיל רפואי בצה"ל, אם כן, מתעורר כשמלש"ב מקבל פרופיל רפואי לקראת גיוסו, שאינו תואם את ציפיותיו, צרכיו או רצונותיו. כך גם במידה והחייל נדרש להוריד פרופיל בעקבות מחלה או פציעה בזמן השירות או מעוניין להעלות פרופיל בנסיבות שונות. לא אחת הצורך לערער על פרופיל בצבא נוגע לרצונו של החייל לשנות את תנאי השירות שלו תוך כדי שירותו בצבא, או להשתחרר על פרופיל רפואי או נפשי מטעמים שונים.

חשוב להדגיש שוב שהפרופיל הצבאי אינו חקוק באבן וניתן לשינוי. לחיילים ומועמדים המבקשים לשנות את הפרופילים שהוקצו להם במקור, ישנן 2 דרכים לעשות זאת: הגשת ערעור על הפרופיל הרפואי או בקשה לחריגי חי"ר.

 

כיצד מתנהל תהליך הערעור על פרופיל רפואי בצה"ל?

הליך הערעור על הפרופיל, יכול להיפתח מיידית עם קביעת הפרופיל הצבאי, במידה והמלש"ב סבור שהפרופיל שנקבע לו אינו מייצג במדויק את מצבו הרפואי האמיתי, בין אם הוא נתפס כנמוך מדי או גבוה מדי. גם במקרה של קבלת פרופיל 21 אשר מעיד על אי התאמת המלש"ב או החייל לשירות הצבאי, ניתן להגיש ערעור בכדי להעלות את פרופיל רפואי ונפשי כאחד.

מומלץ להגיש את הערעור מיד לאחר קביעת הפרופיל הראשונית ועליו לכלול הגשה של מסמכים רפואיים שונים לצד חוות דעת של רופאים מומחים. מסמכים אלו צריכים להוכיח את קיומו של מצב רפואי שמצדיק קבלת פרופיל אחר מזה שנקבע בתחילה. מעבר לכך, במסגרת הערעור, חיוני לספק הסברים מפורטים לוועדה הרפואית לקביעת פרופיל, שמנמקים מדוע לדעת המלש"ב או החייל, ניתן לו פרופיל שגוי. לאחר מכן תבחן הוועדה הרפואית את הערעור ותיתן החלטה סופית.

כדי למקסם את הסיכויים להגיע לתוצאה הרצויה לכם, כדאי מאוד להיעזר בהכנת הערעור והגשתו, בגורם משפטי מקצועי, כמו עו"ד צבאית "המסייעת". זה יכול להגדיל משמעותית את הסיכויים להצלחת הערעור.

 

לסיכום – כיצד ניתן לקבל סיוע מקצועי בתהליך להגשת ערעור על פרופיל רפואי בצה"ל?

חשוב לציין כי תהליך ערעור על פרופיל רפואי בצבא, הוא כלי יעיל לשינוי אפשרויות השיבוץ לתפקידים צה"ליים ותנאי השירות, כמו גם לשחרור מהצבא מטעמים רפואיים, או טעמים נפשיים. עם זאת, לא מומלץ לפעול לשינוי הפרופיל אם המצב הרפואי שלכם איננו מתאים לשיבוץ בו אתם חפצים. הבריאות שלכם צריכה תמיד להיות בראש סדר העדיפויות שלכם ולא שווה לסכן אותה, גם בשביל תפקיד נחשק בצבא.

זכרו, החיים נמשכים גם לאחר השירות הצבאי. אם מצבכם הרפואי הופך תפקידים צבאיים מסוימים לבלתי מתאימים ליכולותיכם כרגע, עדיף שלא לסכן את בריאותכם בכל מחיר.

להתייעצות עם עורכת דין צבאית "המסייעת", בנוגע להגשת ערעור על פרופיל רפואי בצה"ל, צרו עם משרדנו קשר כעת.

מאמרים נוספים בנושא
ערעור על פרופיל נפשי
ערעור על פרופיל נפשי

שירות בצה"ל הוא חובה על כל אזרח ישראלי, הן גברים והן נשים. עם זאת, ישנם מקרים בהם מועמדים לשירות צבאי מוגדרים כבלתי כשירים לשירות מסיבות

ועדה רפואית בצה_ל
ועדה רפואית בצה"ל

בעת הגשת תביעה נגד משרד הביטחון בגין פציעות או תאונות שנגרמו במהלך שירותכם, תיתקלו בשורה של הליכים בירוקרטיים. בין אלה, שלב אחד מכריע שמשפיע ישירות

שחרור מטעם פרופיל צבאי
שחרור מטעם פרופיל צבאי

שחרור מטעם פרופיל צבאי עשוי להתאפשר למועמדים לשירות ביטחוני (מלש"בים) וחיילים בשירות פעיל, בהינתן בעיות רפואיות פיזיות או נפשיות בדרגה חמורה, אשר מונעת מהם לשרת

ערעור על פרופיל
ערעור על פרופיל

במדינה כמו ישראל, שבה לשירות הצבאי השלכות עמוקות לגבי עתידו של הפרט, יש משמעות רבה לתפקיד שאליו חיילים משובצים בשירותם. עם השיקולים המשפיעים על קביעת

העלאת פרופיל
העלאת פרופיל

שירות בצה"ל הוא חובה עבור רוב אזרחי ישראל, אך תפקידים ביחידות מובחרות עם מוניטין מרשים, תנאי שירות משופרים והטבות אטרקטיביות לחיילים – ניתנים לרוב לבעלי