עריקות ממילואים – איך להתנהל

כאשר משרת מילואים איננו מתייצב בזמן לשירות ביחידת המילואים שאליה שובץ על פי צו המילואים שנשלח אליו, הוא חשוף להליכים משמעתיים בצבא ואף לעמידה לדין צבאי, שיכול לגרור רישום פלילי ועונש מאסר של עד 3 שנים. לכן חשוב ביותר לדעת במקרה של עריקות ממילואים – איך להתנהל ומתי לפנות לעזרת עורך דין צבאי. על כל אלו ועוד – נדון באריכות בשורות הבאות.

 

עריקות ממילואים – איך להתנהל כדי להימנע ממצב הביש הזה מלכתחילה?

משרת מילואים שמקבל מיחידתו צו זימון למילואים, שנשלח כדין אל כתובתו הרשומה, אולם בוחר להתעלם מהצו באופן מכוון ולא מגיע לשירות המילואים בזמן, יסווג בתור עריק מילואים שנעדר משירותו ללא רשות. עריקות מהמילואים היא בבחינת עבירה על החוק וככזו היא מובילה לפתיחת הליכים משפטיים כנגד משרת המילואים.

טיפ ממומחה

 

שלא תפתיעו ולא תופתעו!

חשוב לדעת שזו אחריותו של משרת המילואים לעדכן את הצבא על כל שינוי כתובת מגורים. לכן טענה לאי הגעתם של זימוני מילואים לכתובתו של הפרט בהווה, איננה קבילה. עוד נקבע בתקנות שירות הביטחון כי מחובתו של משרת המילואים, להתעדכן בצורה יזומה מול יחידת המילואים שלו אחת לכ- 18 חודשים, במידה ולא הגיע אליו זימון לשירות במילואים.

 

הסיכונים הגלומים בהעמדה לדין צבאי על עריקות ממילואים

אדם שנעדר משירות מילואים עלול לעמוד בפני אישומים בעריקות מילואים ועלול להיות נתון להליכים משמעתיים בהובלת קצין בכיר ביחידת המילואים שלו. חומרת העונש נקבעת לפי תדירות העבירה שבוצעה. אם לחייל מילואים יש היסטוריה של היעדרות חוזרת ונשנית משירות המילואים, צפוי שהוא ייתפס על ידי המשטרה הצבאית ויועמד לדין בבית דין צבאי. העונש הקבוע על עבירה זו בבתי הדין הצבאיים, יכול להגיע עד 3 שנות מאסר. ההחלטה להגיש כתב אישום נגד חייל מילואים בגין עריקות היא בסמכותה של פרקליטות הצבא לענייני עריקים. אולם כאמור לעיל, בהחלט סביר להניח שמשרת מילואים שנעדר תכופות והתחמק משירות מילואים לאורך זמן, יעמוד לדין, יורשע בעריקות מילואים ויישא בעונשים משמעותיים בשל כך.

 

העונשים שעריקי מילואים עלולים לשאת בהם

רמות הענישה בעריקות משירות מילואים, שונות במקצת מאלה המוטלות על מתגייסים שערקו משירותם הצבאי. חומרת הענישה מושפעת ממספר ההיעדרויות מזימונים שונים למילואים, משך כל היעדרות ומגורמים רלוונטיים נוספים. אולם ככלל, הרשעה בעריקות ממילואים יכולה להביא לעונש מאסר של עד 3 שנים.

במהלך ההליך בבית הדין הצבאי, תינתן למשרת המילואים הזדמנות להסביר את נסיבות היעדרותו, לרבות גורמים אישיים כמו עיסוקים שונים או קשיים משפחתיים שהקשו עליו במילוי חובותיו לשירות מילואים. בעוד שהפרקליטות מודעת לאתגרים כאלה, היא מדגישה את העובדה שכל חיילי המילואים נתקלים במכשולים דומים אך עדיין ממלאים את חובותיהם. לכן, המטרה היא להעניש בחומרה את מי שנוקטים בגישה פסיבית ונעדרים משירות מילואים שלא ברשות.

בהתאם לכך, חייל מילואים שלא נוקט ביוזמה הדרושה לשמירה על קשר עם יחידתו והתעדכנות מולה כאשר צווי מילואים לא מגיעים לידיו או כשאין באפשרותו להתייצב במועדים אליהם הוא זומן, מעמיד את עצמו בסיכון להעמדה לדין בגין עבירת השתמטות ממילואים. אם חייל מילואים לא יצר קשר עם יחידתו במשך תקופה העולה על ארבע שנים, הוא עלול לעמוד לדין בבית משפט צבאי בגין עבירה זו.

המסייעת - משרד עורך דין צבאי
סיוע משפטי מוביל בתחום הצבאי
לייעוץ חייגו:
072-372-6708
Asset 17 (2)

 

עריקות ממילואים – איך להתנהל במידה ואתם עומדים לדין?

אם אתם משרתי מילואים המתמודדים עם האשמות של עריקה משירות מילואים, יש חשיבות מכרעת לפנות לעזרה של עו"ד צבאי מוסמך, מוקדם ככל האפשר. עורך דין מיומן יבחן בקפדנות את התנהלות החקירה, ויוודא כי כל ההליכים המשפטיים בוצעו כהלכה. זאת תוך בדיקת גורמים כמו מסירה נאותה של הזימונים למילואים, המגובה באישור ותיעוד תומך. על ידי ערעור על כל ליקוי בתחומים אלה, עורך הדין יכול להגדיל משמעותית את הסיכויים להימנע מהרשעה. לכן המומחיות של עורך הדין הנבחר בניווט במערכת המשפט הצבאית והגנה על זכויות מיוצגיו, תהיה חשובה לאין ערוך. זכרו: חיפוש יזום של עורך דין צבאי עם התמחות בתיקי עריקות ממילואים, יאפשר לכם לבנות אסטרטגיית הגנה חזקה המותאמת לראיות הספציפיות במקרה שלכם. אל תתמודדו עם ההאשמות לבד – התייעצו עם עורך דין צבאי שיוכל לספק לכם את ההדרכה, ההגנה והייצוג הדרושים כדי להשיג את התוצאה הטובה ביותר האפשרית בתיק.

 

במקרה של עריקות ממילואים – חשוב שגם התנהלות הצבא תעמוד למבחן

עורך דין צבאי יכול למלא תפקיד מכריע בהבטחת התנהלות הוגנת ותקינה של החקירה הצבאית מול עריק המילואים שהוא מייצג. עורך הדין המלווה משרת מילואים העומד לדין בגין עריקות מילואים, יבחן היבטים שונים הנוגעים להשתלשלות האירועים במקרה הנדון, כמו בדיקה האם פקודת המילואים נשלחה לכתובת הנוכחית של חייל המילואים כפי שנרשמה במאגר המידע של צה"ל, האם הצו נחתם על ידי גורם מוסמך בצבא ועיון בתיעוד שמסרה הפרקליטות הצבאית בעניין שליחת הזימון במועד. בדיקת הנתונים הללו בידי עורך דינו של הנאשם בעריקות משירות מילואים, היא קריטת להצלחת התיק. שכן, כדי להבטיח הרשעה בעריקה, על הפרקליטות הצבאית מוטלת החובה להוכיח את כל הגורמים הללו. בהתאם לזאת, אם עורך הדין יערער בהצלחה על אחד מהרכיבים הללו, קיים סיכוי סביר להימנע מהרשעה בעריקה מצה"ל לפי סעיף 94 של חוק השיפוט הצבאי.

בקצרה, כדי להימנע מהרשעה בעריקות ממילואים, הגוררת עונש מאסר פוטנציאלי של עד 3 שנים, ולמקסם את האפשרויות הזמינות לנאשם, חיוני להיעזר בשירותיו של עורך דין צבאי מנוסה ומקצועי. רק עו"ד צבאי טוב יוכל להגן על זכויות חייל המילואים ולדאוג לביצוע ההליכים המשפטיים כראוי ובאופן שיאפשר את התוצאה הטובה ביותר עבור מרשו, על סמך הראיות הספציפיות שהוצגו בתיק.

 

לסיכום: עריקות ממילואים – איך להתנהל כדי לצמצם את ההשלכות למינימום האפשרי

התמודדות עם אישומים בעריקות ממילואים יכולה להיות בעלת השלכות מרחיקות לכת, שכן הצבא מחמיר עם מי שנעדרים משירותם, גם כשמדובר על משרתי חובה וגם כשמדובר בשירות המילואים. לכן קריטי להימנע עד כמה שניתן מהיעדרויות מהשירות ללא היתר מתאים ובמידת הצורך – להיעזר בעורך דין צבאי בהשגת פטור משירות מילואים. צעד יזום זה מסייע במניעת הטלת עונשים חמורים על משרתי מילואים.

גם אם כבר ערקתם משירות המילואים ואתם עומדים לדין צבאי בשל כך, חיוני להיעזר בעורך דין צבאי מיומן ומנוסה, שכן כדי לדעת כיצד להתנהל אל מול האישומים בעריקות ממילואים באופן שלא יסב לכם נזק שלא לצורך – חשוב להיוועץ בעו"ד צבאי עם היכרות מעמיקה עם מערכת המשפט הצבאית והדין הצבאי הרלוונטי לעריקי מילואים.

"המסייעת" היא עו"ד צבאית המתמחה במתן ייצוג משפטי מקצועי וקשוב למשרתי מילואים אשר עומדים לדין בגין עריקות. משרדנו מבין היטב את המורכבות האופיינית למערכת המשפט בצבא ופועל במסירות כדי להבטיח שחקירת לקוחותיו מתנהלת כדין ללא פגיעה בזכויותיהם. פנו אלינו עוד היום והבטיחו לעצמכם את ההגנה המגיעה לכם.

צה"ל רואה בגיוס ובמילוי ההתחייבויות הצבאיות של חייליו, חשיבות עליונה. לכן גם היעדרויות משירות מילואים, בין שמדובר על השירות הסדיר ובין שמדובר על שירות המילואים, אינן מתקבלות בהבנה רבה. בהתאם לכך, כדי להימנע מעמידה לדין על עריקות מילואים, חיוני שחיילי מילואים יעשו ככל יכולתם בכדי להימנע מהיעדרויות בלא באישור. פנייה לסיוע מעורך דין צבאי יכולה לסייע לחיילי מילואים לקבל פטור משירותם במילואים בהתאם לצורך ככל שישנה עילה מוצדקת לקבלתו ולסייע לערער על בקשות לפטורים שלא אושרו. למותר לציין כי זוהי אחריותו של משרת המילואים לידע את הצבא בכל בעיה המונעת ממנו להתייצב לשירות המילואים בהתאם לצו שנשלח אליו, וכן לעדכן את יחידתו בשינויי כתובת ולהתעדכן מולה מדי שנה וחצי, כדי לוודא שהזימונים מגיעים אליו במועד. רק כך ניתן להימנע מעריקות מילואים ומהסנקציות שהיא גוררת.

חייל מילואים שיערוק משירות המילואים שלו עלול לעמוד בפני השלכות חמורות. הוא עשוי להיות מואשם בעבירת עריקות המובילות לפתיחה בהליכים משמעתיים בהובלתו של קצין יחידה בכיר, שבהם חומרת העונש נגזרת מתדירות העבירה. אם לחייל מילואים יש היסטוריית היעדרויות חוזרות ונשנות מגיוסי מילואים, הוא צפוי להיעצר על ידי המשטרה הצבאית ולעמוד לדין בבית דין צבאי. העונש הקבוע על עבירה זו יכול להגיע עד ל-3 שנות מאסר.

כן. במקרים מסוימים, עו"ד צבאי יכול להביא לביטול האישומים כנגד משרת המילואים, באמצעות בחינת התנהלות החקירה ופרטי האישומים באופן מדוקדק. עורך הדין בוחן גורמים הנוגעים לצווי המילואים הנדונים, כמו שליחת צווי המילואים בצורה תקינה לכתובת משרת המילואים בהווה, אישור הצו בידי הגורמים הרלוונטיים בצבא והתיעוד שנמסר על ידי הפרקליטות הצבאית. על ידי ערעור על כל פגם בהקשרים הללו, עשוי עורך הדין לשפר את הסיכויים לביטול הרשעת משרת המילואים וענישתו.

חומרת העונש על עריקה בשירות מילואים מושפעת מגורמים כמו מספר ההיעדרויות מזימונים שונים לשירות המילואים ומשך כל היעדרות. על סמך גורמים אלו ניתן להחמיר את רמות הענישה של משרת המילואים וההשלכות שבהן הפרט יישא בעקבות הרשעתו.

מאמרים נוספים בנושא
סגירת תיק עריק מילואים ללא משפט
סגירת תיק עריק מילואים ללא משפט

עבירת עריקות מילואים נושאת עמה סטיגמה חברתית ומשפטית כבדה. רבים חוששים ובצדק, מההשלכות המשפטיות החמורות של העריקה, העלולות להוביל למאסרו בפועל של העריק. עם זאת,

צו 8 בזמן מלחמה

ישראלים רבים נקראים לשרת בכוחות המילואים בימים קשים אלו, כחלק מגיוס החירום הלאומי המתבצע על רקע מלחמת "חרבות ברזל". עקב כך, רבים פונים אל משרדנו

ביטול צו 8

שירות המילואים הוא נדבך מרכזי בהגנת מדינת ישראל, המסתמך על אזרחים שסיימו את שירותם הצבאי הסדיר ועדיין כשירים ומסוגלים להיקרא לדגל בעת הצורך. עם זאת,

צו 8 – כל מה שצריך לדעת

צו 8 הוא צו גיוס חירום מיוחד הנשלח לכוחות המילואים בעת מצבים יוצאי דופן, המאפשרים למערכת הביטחון לסטות מהוראות הגיוס הרגילות ולזמן אזרחים לשירות מילואים