טיפים לחקירת מצח

מדי שנה, בתוך צה"ל, מספר ניכר של חיילים נחשדים במגוון עבירות. חלק מהעבירות הללו מובאות לבדיקת המשטרה הצבאית החוקרת, הלוא היא מצ"ח, גורם החקירה הייעודי של צה"ל. חיילי סדיר, קבע וחיילי מילואים כאחד, יכולים למצוא את עצמם מעורבים בחקירות מצ"ח, בעקבות ביצוע עבירות שונות בצבא. במידה והגעתם לחקירה במצ"ח או שזומנתם לחקירה כזו, חשוב להכיר את ההמלצות להתנהלות נכונה בחקירות כאלה. כדי להקל עליכם בסיטואציה המורכבת הזו, בשורות הבאות נציג כמה טיפים לחקירת מצח, ששווה מאוד להכיר וליישם בעת התמודדות עם הליך החקירה.

 

לפני הכל – מהי חקירת מצח, בעצם?

בשל המורכבות והייחודיות הטבועות בדין הצבאי ולאור גודלה העצום של המערכת הצבאית, קיימת מסגרת פנימית לאכיפה וחקירה של עבירות בצה"ל. במקרים בהם חייל מבצע עבירה בדרגת חומרה נמוכה יחסית, האחריות לשיפוט מוטלת לרוב על מפקדיו במסגרת היחידה הצבאית שאליה הוא שייך.

עם זאת, כאשר אופי העבירה חורג מגבולות תחום השיפוט של היחידה, נכנס מנגנון החקירה של צה"ל, המכונה המשטרה הצבאית החוקרת – מצ"ח, לביצוע בירור מקיף.

המשטרה הצבאית, המאוישת על ידי בלשים וחוקרים, מנהלת חקירה מדוקדקת במטרה סופית לבנות תיק נגד החייל ולהגיש כנגדו כתב אישום או להפריך את החשדות. בהתחשב בכך שכל חייל עלול להיות מעורב בחקירות מצח, הבנת ההנחיות לחקירות מסו,ג זה הופכת חיונית לשמירה על זכויות הפרט הנחקר.

 

מה מוביל לפתיחת חקירת מצ"ח בכלל?

תחילתה של חקירה במצח, אינה מתרחשת באופן פתאומי או שרירותי נגד חייל מסוים. היינו, זימון חייל לחקירה אינו יכול להתרחש ללא סיבה מוצדקת, ולא ניתן לבצע מעצר ללא עילה סבירה. גם בימינו, פתיחת חקירה נגד חייל מחייבת רציונל תקף. חקירה עשויה לנבוע מכל אחד מהגורמים הבאים:

  • תאונות דרכים שבהן חייל או מפקד נסיעה חשודים בעבירת תנועה.
  • נחקר שהפליל חייל אחר במסגרת חקירה קיימת.
  • הגעת נתונים מודיעיניים לחוקרי המשטרה הצבאית, דרך מקורות מוסמכים או סוכנים סמויים על מעורבות של חייל בעבירה.
  • פתיחת חקירה בעקבות תלונה שהוגשה על עבירה המיוחסת לחייל.

רק במקרה שאחד מהתרחישים האמורים יתממש – ייתכן שהמשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) תחליט לפתוח בחקירה מול החייל.

 

חקירת מצח – איך זה מתחיל?

ניתן להתחיל חקירת מצ"ח על ידי שליחת זימון לחקירה לחייל באופן ישיר או למפקדיו. לחלופין, הליך החקירה יכול להתחיל עם ביצוע מעצר של החייל לצורך הבאתו לחקירה. מצב זה עשוי להתרחש בנסיבות המחייבות שמירה על סודיות של ההליך החקירתי.

בלשים וחוקרים במצח רשאים להגיע ליחידת החייל, או למעון החייל אם הוא בחופשה מהשירות, לעצור את החייל ולאחר מכן ללוות אותו לחדר החקירות.

המסייעת - משרד עורך דין צבאי
סיוע משפטי מוביל בתחום הצבאי
לייעוץ חייגו:
072-372-6708
Asset 17 (2)

 

"כבדהו וחשדהו" – התנהגות מומלצת לנחקרים במסגרת המעצר

חשוב להכיר בכך שבתא המעצר עשויים להיות מכשירי הקלטה, כך שלא מומלץ לנהל שיחות עם עצורים אחרים ולחשוף בהן מידע רגיש, שעשוי לשמש את החוקרים כנגדכם. חישבו היטב מה אתם אומרים – ולמי, מאחר והדבר עלול לסכן את האינטרסים שלכם.

אין ספק כי זימון לחקירה הוא מצב נוח יותר עבור החייל הנחקר, מאשר מעצר פתע. כשחייל יודע מראש על כך שיידרש להגיע להחקר במצ"ח, הוא יכול מטבע הדברים, להתייעץ בנחת עם עורך דין צבאי ולהיערך כראוי מראש למעמד המלחיץ בחדר החקירות. יחד עם זאת, גם במצב שבו חייל מובא לחקירה במצח ללא התראה מוקדמת – עדיין ישנם טיפים לחקירת מצח שיכולים לשפר את מצבו ולכן כדאי מאוד להכיר.

 

5 טיפים מועילים לכל חייל שמזומן לחקירת מצח

אם מצאתם את עצמכם מזומנים לחקירה במצ"ח, או מובאים אליה במפתיע – חמשת הטיפים הבאים יכולים לסייע לכם מאוד בהגנה על הזכויות והאינטרסים שלכם:

  1. היו מודעים למטרת החוקרים: חיוני להכיר בכך שמטרתם של חוקרי מצ"ח היא להוציא מכם מידע מקיף לאורך כל החקירה, ובכך לאפשר למשטרה הצבאית להחליט האם להתקדם להגשת כתב אישום נגדכם או להפסיק את החקירה. לעתים קרובות, החוקר עשוי לאמץ התנהגות נעימה וחביבה, אך חשוב שתזכרו שזוהי טקטיקת חקירה ולא הזמנה לשיחת נפש. הקפידו למדר את המידע שאתם מוסרים בחקירה ולא לנדב פרטים שלא לצורך.
  2. אל תתביישו לבקש הוכחות חותכות: אם החוקרים מעמתים אתכם עם טענות לכך שנאספו ראיות נגדכם, דעו שיש לכם את הזכות להתעקש שהראיות יוצגו לכם, לפני שתתייחסו לטענות החוקרים לגביהן. הבחירה שלא לעסוק בראיות שלא נחשפו, אינה מסכנת את זכאותכם לממש את זכות השתיקה בחקירה.
  3. בקשו מהחוקרים להציג לכם צווים רשמיים: חוקרי המשטרה הצבאית מוסמכים לבצע מגוון משימות במסגרת החקירה. עם זאת, פעולות מסוימות ניתנות לביצוע רק בהחזקת צו שנחתם בידי סמכות משפטית או פיקודית בדרג גבוה. עם הפעולות הללו, נמנות: בדיקת הטלפון הסלולרי של החייל, קבלת דגימת שתן מהחייל, וכן חיפוש בביתו של החשוד ללא חשד סביר מיידי. כך שאם תתבקשו לאחת מהפעולות הבאות במסגרת החקירה, ודאו שהצו המתאים יוצג לכם לפני שאתם מצייתים להוראה.
  4. דעו מתי לממש את זכות השתיקה: הזכות לשמור על שתיקה במהלך חקירה היא אוניברסלית, אך לזכות זו עשויות להיות השלכות. אמנם אין כלל סופי לקביעה מתי לממש את זכות השתיקה ומתי לוותר עליה, אך חשוב ביותר לקבל החלטה זו לאור ייעוץ רלוונטי וספציפי למקרה שלכם, שניתן לכם בידי עורך דין צבאי מנוסה.
  5. בדקו היטב כל מסמך לפני שתחתמו עליו: טיפ חיוני שיש לשים לב אליו במהלך חקירת מצח הוא לקרוא כל מסמך שאתם נדרשים לחתום עליו במסגרת החקירה, בזהירות ולעומק. מסמך עם רישום מקיף של כל ההצהרות שנאמרו במהלך החקירה, הן על ידכם והן על ידי החוקרים – הוא דוגמא מצוינת למסמך שאסור לכם לחתום עליו ללא קריאה יסודית ווידוא של אמיתות הפרטים המופיעים בו.

למסמך החתום יש משמעות עמוקה לאורך כל ההליך המשפטי העוקב. לכן, הקדישו את הזמן לבחון היטב את תוכנו, ואמתו אותו באמצעות חתימתכם רק כאשר אתם בטוחים שהוא משקף במדויק את מכלול חילופי הדברים שהתרחשו במהלך החקירה.

 

הטיפ החשוב ביותר בהערכות לחקירת מצח: פנייה מהירה לייעוץ ראשוני עם עורך דין צבאי

בדומה למשפט האזרחי, תחום המשפט הצבאי מעניק לכל חשוד ונחקר את הזכות להתייעץ עם עורך דין ולהסתייע בשירותי ייצוג משפטי.

בהקשר של חקירות מצח, תפקידו של עורך דין צבאי, כולל:

  • בחינת ההאשמות הספציפיות שהופנו נגד החייל אל מול הגרסה שלו לאירועים
  • מתן הנחיות לאינטראקציות עם חוקרי מצ"ח – כדי להכין את הנחקר לפעולות מומלצות ומלכודות שיש להימנע מהן.
  • שמירה על זכויות הנחקר לאורך כל תהליך החקירה.
  • הגנת האינטרסים של החייל ונקיטת האמצעים המשפטיים הנדרשים למימוש זכויותיו.

בקצרה, עו"ד צבאי מביא לשולחן שפע של כלים וניסיון שצבר מאינטראקציות עם גופים צבאיים מגוונים, החל מהפרקליטות הצבאית ועד לבתי המשפט הצבאיים והמשטרה הצבאית. אלו יכולים לסייע לכם מאוד להתמודד עם החקירה באופן יעיל ולסיים את הסאגה במהירות ובמינימום השלכות.

זכרו כי גם במצבים של מעצר, עומדת לכם הזכות לבקש להפגש עם עורך דין צבאי.

 

טיפים לחקירת מצח – סיכום

במאמר זה הצגנו בפניכם מספר טיפים לחקירת מצח, שחיוני במיוחד להקפיד עליהם, אם הובאתם לחקירה במשטרה צבאית. בהקשר הזה חשוב גם להדגיש: אף על פי שרוב הטיפים שהוצגו לעיל, להתמודדות נכונה עם חקירה במצח, מתייחסים לפעולות שיש לנקוט או להימנע מהן, לא פחות חשוב גם המצב הנפשי שאתם מגיעים עמו לחקירה שלכם. גם אם הגעתם לחקירה במצ"ח בהפתעה גמורה, חשוב במיוחד לשמור על קור רוח ואיפוק ולזכור לממש את זכויותיכם החוקיות.

העצה החשובה ביותר וללא ספק גם המועילה ביותר לנחקרים במצח, היא לא להסס לדרוש ייעוץ ראשוני עם עורך דין צבאי. עורך דין צבאי המכיר את הליכי החקירה, יוכל להכין אתכם מראש למה שצפוי להתרחש במהלכה – כולל כל "הטריקים והשטיקים" הנפוצים שבהם אתם עלולים להיתקל בחדר החקירות. כך תוכלו להגיע להליך כשאתם רגועים יותר ומוכנים כראוי להתמודד עם שאלות החוקרים, באופן שישרת את האינטרסים שלכם במקום לפגוע בהם.

לטיפים נוספים להתנהלות נכונה בחקירות מצח וסיוע מעורכת דין צבאית מובילה – פנו כעת אל משרד עו"ד "המסייעת" לעזרה!

מאמרים נוספים בנושא
אמצעי חקירה סמויים במצ"ח

לעיתים, במסגרת הליכי חקירה שמתנהלים בצבא, ננקטים אמצעי חקירה סמויים במצ"ח. השאלה היא כיצד להימנע מלהסתבך ולהיעצר או להיות מורשעים בתיק פלילי, עקב חקירה סמויה

חיפוש בבתים של חיילים

המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) מוסמכת לערוך חיפוש בבתים של חיילים, בכפוף לצו בית משפט. מקרים אלה לרוב מתרחשים כשנפתחת חקירה נגד החייל המסוים, וסביר שאותו

בדיקות פוליגרף בצה"ל

בדיקת פוליגרף אינה מוגבלת רק לפושעים מסוכנים או לסרטי מתח כפי שנדמה לרובנו. ייתכן שתידרשו לבצע בדיקה זו במהלך שירותכם הצבאי, בין אם במסגרת הליך