ועדה רפואית בצה"ל

בעת הגשת תביעה נגד משרד הביטחון בגין פציעות או תאונות שנגרמו במהלך שירותכם, תיתקלו בשורה של הליכים בירוקרטיים. בין אלה, שלב אחד מכריע שמשפיע ישירות על הפיצויים שאתם עשויים לקבל, הוא בדיקת ועדה רפואית בצה"ל. במאמר זה, נחקור את תפקידה של הוועדה הרפואית של הצבא ונספק הנחיות כיצד לנווט בהצלחה בשלב קריטי זה של תהליך התביעה שלכם.

 

פנייה אל ועדה רפואית בצה"ל במקרה של פציעה בזמן השירות

בעוד שהסבירות לספוג פציעות ופגיעות שכיחה יותר בקרב חיילים המשרתים בתפקידי לחימה, חיילים בתפקידי עורף עלולים להתמודד גם הם עם אירועים כאלה. פציעות אלו יכולות לנוע מכאלו הדורשות טיפול רפואי מיידי לכאלו עם השלכות פוטנציאליות לטווח ארוך, המתבטאות לרוב באחוזי נכות.

התחלת תהליך הגשת התביעה כרוכה מטבע הדברים בהרבה בירוקרטיה. בשלב הראשוני תידרשו למלא טופס תביעה ייעודי, הנגיש להורדה באתר משרד הביטחון. לאחר מתן המידע הדרוש בטופס זה, עליכם לצרף את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים הקשורים לתביעתכם, כדי שהוועדה הרפואית תוכל לבחון את התביעה כראוי.

 

ההבחנה בין ועדה רפואית צבאית לוועדה רפואית של משרד הביטחון

אנשים רבים מוצאים את עצמם לא פעם מבולבלים, כשהם מבלבלים בטעות בין תפקידיה של ועדה רפואית צבאית לאלה של הוועדה הרפואית של משרד הביטחון. לכן חיוני להבהיר ששתי הישויות הללו נפרדות. הוועדה הרפואית של הצבא מופקדת לתת מענה וטיפול בחיילים בשירות סדיר שעדיין בשירות, ואילו הוועדה הרפואית של משרד הביטחון מציעה סיוע מיוחד לחיילים משוחררים שנפגעו במהלך שירותם הצבאי.

יתרה מזאת, מעבר לשוני המובנה בתפקידיהן, לפער בין ועדות אלו יש חשיבות רבה גם בכל הנוגע למילוי טפסי התביעה הנדרשים. כל ועדה משתמשת בטפסים הייחודיים לה, ואי דיוקים או טיפול שגוי בטפסים אלה עלולים לגרום לעיכובים בטיפול בתביעות או אפילו לדחייה מוחלטת של התביעה.

 

מה כרוך בתהליך הגשת תביעות חיילים שנפצעו בצבא למשרד הביטחון?

אם נפגעתם במהלך שירותכם הצבאי, יש לכם הזדמנות להגיש תביעה נגד משרד הביטחון ולדרוש להכרה כנכי צה"לף על הפיצוי הנלווה לכך. הליך הגשת תביעה נגד משרד הביטחון מורכב מכמה שלבים מרכזיים:

 

הגשת דוח פציעה

דו"ח הפציעה, שנמסר לחייל מיחידתו, משמש כתיעוד של הפציעה שנגרמה במהלך השירות הצבאי והנסיבות סביבה. דוח הפגיעה יכלול פרטים כגון מיקום הפציעה, תאריך, נסיבות התרחשותה וכל ראיה תומכת רלוונטית.

 

בחינת התביעה וזימון להתייצבות בפני ועדה רפואית בצה"ל

הטפסים הנ"ל יעברו בדיקה של קצין התגמולים של משרד הביטחון, אשר יקבע את תקפות התביעה. אם קצין התגמולים רואה שיש לתביעה בסיס לגיטימי, תקבלו זימון להתייצב בפני ועדה רפואית בצה"ח, עליה נדון בהרחבה בהמשך.

 

קביעת דרגת הנכות לחייל והפיצוי הכספי המגיע לו לפיה

הפיצוי המגיע לכם בגין פגיעות שנגרמו במהלך שירותכם הצבאי מותנה בהחלטות הוועדה הרפואית של הצבא. כדי לזכות בפיצוי חד פעמי, יש צורך בדירוג נכות מינימלי של 10%, בעוד שדירוג נכות העולה על 20% הופך אתכם לזכאים לקצבה חודשית.

המסייעת - משרד עורך דין צבאי
סיוע משפטי מוביל בתחום הצבאי
לייעוץ חייגו:
072-372-6708
Asset 17 (2)

 

כיצד ועדה רפואית בצה"ל רלוונטית לשינוי פרופיל צבאי?

בנוסף לטיפול בתביעות הקשורות לתאונות ופציעות שנגרמו לחיילים במהלך שירותם הצבאי, הוועדה הרפואית של הצבא אחראית גם לבחינת בקשות לשינוי פרופיל רפואי של חייל. למרות שמה, שעשוי להצביע על פאנל של רופאים מומחים, הוועדה הרפואית הצבאית עשויה להיות מורכבת גם מרופא אחד בלבד, שאינו בעל התמחות ספציפית הקשורה לבעיות הרפואיות של החייל. למעשה, תפקידה של הוועדה הרפואית הצבאית הוא מנהלי בעיקרו. תפקידה העיקרי הוא להעריך את ההמלצות והממצאים הנובעים מהבדיקהה הרפואית שנערכה לחייל זה מכבר, במטרה לקבוע מהו הפרופיל הרפואי הרלוונטי עבורו.

 

מה משמעות הפרופילים הרפואיים בצבא?

פרופילים צבאיים מקיפים טווח רווח של ציוני כשירות רפואית המיוחסים למועמדים לשירות ביטחון וחיילים, החל מפרופילים בדרגות 21 עד 24, אשר מביאים לעיתים קרובות לפטור קבוע או זמני (בהתאמה) משירות צבאי. בקצה הנגדי של הספקטרום, פרופיל 97 מסמל את כשירותו הרפואית של חייל לתפקידי לחימה, ומסמן את הפרופיל הגבוה ביותר. כלומר, לכל פרופיל יש השלכות ספציפיות על סוג השירות והתנאים שניתן לצפות להם במהלך השירות הצבאי. לכן, לפני שמבקשים להגיש ערעור על פרופיל בצבא, חשוב להבין את האפשרויות השונות ולהעריך אם הן מצדיקות את המאמץ.

 

כיצד מתבצעת הורדת הפרופיל הצבאי בצבא והיכן ועדה רפואית בצה"ל משתלבת בתהליך?

תהליך הקצאת פרופיל צבאי הוא הליך סטנדרטי הנעשה בעת גיוס חייל לצבא, במטרה להתאים את יכולותיו לתפקיד הרלוונטי ביותר. אם חייל מבקש מרצונו להתחיל בתהליך להורדת פרופיל צבאי עליו לעבור דרך הצעדים להלן:

  1. ביצוע בדיקות רפואיות – כדי להקטין את הפרופיל הצבאי, החייל חייב לעבור הערכות רפואיות הן על ידי רופא אזרחי והן על ידי רופא צבאי. במסגרת זו, הרופאים מעריכים את מצבו הרפואי הכללי של הפרט ביחס לכשירותו הרפואית לשירות הצבאי, וההמלצות מועברות לבחינת הוועדה הרפואית של הצבא.
  2. בדיקת הבקשה בוועדה הרפואית של הצבא – ההחלטה הסופית לגבי הקטנת פרופיל, נתונה בידי הוועדה הרפואית של צה"ל. דיונים בבקשות חיילים שמעוניינים להוריד פרופיל רפואי, מתרחשים בדרך כלל בוועדה בהיעדרו של החייל עצמו, למעט מקרים חריגים. חשוב לציין כי החלטת הוועדה הרפואית אינה סופית וניתנת לערעור בסיוע של עו"ד צבאי מיומן.

 

כיצד ניתן לשפר את הסיכויים לקבלת אישור ועדה רפואית בצה"ל לבקשה?

בין אם אתם מזומנים להופיע בפני הוועדה הרפואית של הצבא כדי לבקש הכרה כנכי צה"ל או מגישים בקשה להורדת הפרופיל הצבאי שהוקצה לכם, החלטת הוועדה הרפואית תשפיע באופן משמעותי על תוצאת הבקשה שלכם ולכן, היערכות מדוקדקת להגשת הבקשה והתנהלות מול הוועדה, היא חיונית.

אם קיבלתם זימון להתייצבות בפני הוועדה הרפואית של הצבא, חיוני להתחיל בהכנות באיסוף תיעוד רפואי רלוונטי ופניה לקבלת חוות דעת של רופאים מומחים, כדי לחזק את טענותיכם. שמירה על תיעוד קפדני של המסמכים הרפואיים שלכם וכל מידע רלוונטי אחר הנוגע למצבכם הרפואי, הוא בעל חשיבות עליונה, שכן ייתכן שתידרשו להגיש אותם כמה פעמים, ובפרט אם תידרשו לעבור בדיקות המשך בידי הוועדה.

 

לסיכום – כך סיוע של עורך דין צבאי יכול לסייע לכם להיערך אל ועדה רפואית בצה"ל

כפי שראינו עד כה,  ועדה רפואית בצה"ל היא הגורם המחזיק בסמכות לקבוע לא רק את הפיצויים שנכה צה"ל עשוי להיות זכאי להם, אלא גם את מהלך השירות הצבאי של החייל. לכן הכרחי שיהיה לצידכם עורך דין צבאי מוביל כמו עו"ד "המסייעת".

הניסיון הרב של עורכת דין "המסייעת" במשפט צבאי ובהתנהלות מול הוועדות הרפואיות בצה"ל, מאפשר לה לסייע ללקוחות המשרד במקסום הפיצויים המשולמים להם במקרים של פציעה או מחלה בעקבות השירות בצבא, כמו גם בהשגת אישור ועדה רפואית בצה"ל להפחתת או העלאת הפרופיל הצבאי – בהתאם לצרכיו של החייל.

נשמח לסייע גם לכם להגיש את בקשתכם לגורמים הצבאיים הרלוונטיים ולממש את הזכויות שלכם במלואן. פנו אלינו כעת!

מאמרים נוספים בנושא
ערעור על פרופיל נפשי
ערעור על פרופיל נפשי

שירות בצה"ל הוא חובה על כל אזרח ישראלי, הן גברים והן נשים. עם זאת, ישנם מקרים בהם מועמדים לשירות צבאי מוגדרים כבלתי כשירים לשירות מסיבות

ערעור על פרופיל רפואי
ערעור על פרופיל רפואי

במדינה כמו ישראל, שבה לשירות הצבאי יש השלכות משמעותיות על המשך החיים של החייל גם באזרחות, השיבוץ לתפקיד בצבא מקבל משמעות עליונה. בין השיקולים המרכזיים

שחרור מטעם פרופיל צבאי
שחרור מטעם פרופיל צבאי

שחרור מטעם פרופיל צבאי עשוי להתאפשר למועמדים לשירות ביטחוני (מלש"בים) וחיילים בשירות פעיל, בהינתן בעיות רפואיות פיזיות או נפשיות בדרגה חמורה, אשר מונעת מהם לשרת

ערעור על פרופיל
ערעור על פרופיל

במדינה כמו ישראל, שבה לשירות הצבאי השלכות עמוקות לגבי עתידו של הפרט, יש משמעות רבה לתפקיד שאליו חיילים משובצים בשירותם. עם השיקולים המשפיעים על קביעת

העלאת פרופיל
העלאת פרופיל

שירות בצה"ל הוא חובה עבור רוב אזרחי ישראל, אך תפקידים ביחידות מובחרות עם מוניטין מרשים, תנאי שירות משופרים והטבות אטרקטיביות לחיילים – ניתנים לרוב לבעלי