פטור מצה"ל מטעמי אי התאמה

אנשים רבים בישראל חשים שאינם מתאימים לשירות צבאי או לתפקידים ספציפיים בתוך הצבא, כגון שירות קרבי. כתוצאה מכך, חלק מהחיילים והמועמדים לשירות הביטחון מבקשים לעבור בדיקה של ועדת התאמה לשירות, במטרה לבחון את זכאותם לקבלת פטור מצה"ל מטעמי אי התאמה. זהו הנושא בו נעסוק בהרחבה במסגרת המדריך הבא.

 

כל מה שרציתם לדעת על קבלת פטור מצה"ל מטעמי אי התאמה וחששתם לשאול

אין ספק שהשירות הצבאי הוא חוויה מאתגרת ותובענית, הכרוכה לרוב בתנאים פיזיים לא שגרתיים, ניתוק מהבית ומהסביבה המוכרת ומפגשים עם אתגרים לא צפויים. בהתחשב בנסיבות אלו, ייתכן שלא כל הנכנסים ללשכת הגיוס מתאימים לשירות צבאי במבט ראשון. למרות זאת, רובם צפויים להסתגל בסופו של דבר לשירות הצבאי ולסיים את שירותם בהצלחה.

עם זאת, מטרת מאמר זה אינה לתת טיפים לניווט במסגרת הצבאית המחמירה, אלא להגיע להבנה אמיתית של הגורל המצפה למי שלמרות מאמציהם, נאבקים להסתגל ולהשתלב בשירות בצה"ל כנדרש. חלק מהמתגייסים עלולים להיתקל בקשיים בהשתלבות בצבא עקב העדר כישורים בסיסיים מתאימים לכך, דירוג פסיכוטכני נמוך, היסטוריה של עבריינות נוער או גורמים אחרים. אולם הצבא, במקרים מסוימים, עשוי להסס לשחרר אנשים כאלה משירות, מה שעלול לגרום נזק משמעותי לחייל.

בהליך של בקשת פטור מצה"ל מטעמי אי התאמה, יוצאים חיילים אלו למסע שעשוי להיות כרוך בניסיונות שונים להוכיח את אי התאמתם למערכת הצבאית, לרבות היעדרות שלא ברשות מהשירות, שעלולה להוביל לתקופות מאסר ממושכות. עם זאת, חשוב לדעת שאין צורך באמצעים קיצוניים שכאלה, שכן קיימות דרכים חלופיות שניתן לפעול באמצעותן להשגת פטור על בסיס אי התאמה לשירות הצבאי.

להתייעצות מיידית בעניין זה ניתן לפנות לעורכת הדין הצבאית "המסייעת".

 

קבלת פטור מצה"ל מטעמי אי התאמה לצה"ל על פי פרופיל 21

אחת העילות הנפוצות לפטור משירות צבאי היא הקצאת פרופיל 21 לחיילים וחיילות שמצבם הבריאותי או הנפשי אינו עומד בדרישות ובתנאי השירות הצבאי. בעבר, פטור זה היה קשור לעתים קרובות לתחושת "סטיגמה" או "חרפה", במיוחד כאשר ניתן על רקע בריאות הנפש. עם זאת, כיום לא צריכה להיות אפליה על בסיס פטור זה במקומות עבודה, מסלולי חינוך ועוד תחומים.

קבלת פרופיל 21 כרוכה בתהליך הערכה המתבצע מול גורמי הרפואה בצבא, שבו נבדקים המלש"ב או החייל ונקבע מצבם. במקרים מסוימים, ניתן להקצות פרופיל 24 זמני עד לסיום תקופת החלמה מבעיה רפואית או אשפוז, ולאחר מכן תתקבל החלטה אם לספק פרופיל 21.

פטור מצה"ל על פי פרופיל 21, אמנם מונע גיוס, אך אנשים המעוניינים לשרת יכולים בכל זאת להתנדב באמצעות בקשת פרופיל 25 שהוא פרופיל מתנדבים, אשר עשוי להיות מאושר לחיילים ומתגייסים בהתבסס על הנסיבות הספציפיות שלהם.

 

קבלת פטור מצה"ל מטעמי אי התאמה משמעתית חמורה

בעיות משמעת חמורות או עיסוק בפעולות אסורות או פליליות, עלולות להוביל להרחקת חייל משירות צבאי. כאשר ניתן פטור כזה, מאבד החייל את כל הזכויות שנצברו לזכותו, לרבות הזכאות לפקדון, מענק השחרור והאפשרות להעסקה בעבודה מועדפת. חשוב לציין שאין לבלבל פטור המבוסס על התנהגות כזו עם הפטור מצה"ל מטעמי אי התאמה לשירות, שבו אנו עוסקים במדריך זה. מדובר בשני פטורים שונים בתכלית זה מזה, וחשוב לדעת שפטור על בסיס אי התאמה אינו מביא לאובדן זכויות.

 

כדאי לדעת

הידעתם?

נשים יהודיות דתיות אינן מחויבות להתגייס לצבא אם הן מצהירות על אורח חיים דתי הכולל שמירת שבת, שמירת כשרות ושמירה על צניעות. במקרים מסוימים, ניתן לערוך ראיון עומק אם יש ספקות לגבי התצהיר שניתן מטעם המועמדת לגיוס. פטורים נוספים לנשים, זמינים במקרה של נישואין (בכפוף לידיעת משרד הפנים) או הריון, בצירוף תיעוד מתאים.

לגברים אין עילות מקבילות לפטור, למעט חרדים הפטורים משירות צבאי על פי עקרון "תורתם – אומנותם". עם זאת, חשוב להבין כי פטורים אלו לבדם אינם זהים לפטור מצה"ל מטעמי אי התאמה, שכן תהליך מתן פטורים מסוג זה שונה לחלוטין.

 

כיצד עו"ד צבאי יכול לסייע בהשגת פטור מצה"ל מטעמי אי התאמה?

עורך דין צבאי מנוסה המתמחה במשפט צבאי, יכול לסייע רבות לחיילים ומתגייסים המתמודדים עם קשיים, באמצעות הפנייתם להערכה מקצועית שעלולה להביא לשחרורם מהצבא. המערכת הצבאית מקיימת בדרך כלל מדיניות של ספקנות בכל הנוגע לטענות על אי התאמה או קשיים שחווים חיילים ומלש"בים. המשמעות היא שלחיילים שנשלחו לקב"ן לא בהכרח יינתן מענה הולם לבעיות שלהם והכרה מערכתית בהן מצד הצבא.

עם זאת, עורך דין צבאי מיומן, יכול להכווין חיילים לאנשי מקצוע אזרחיים מתאימים כגון עובדים סוציאליים, פסיכולוגים או פסיכיאטרים, שיכולים לשפוך אור על מצבו ונסיבותיו האישיות של החייל, במסגרת מתן חוות דעת מקצועית שתספק ייצוג מקיף והולם יותר של קשיי הפרט בפני רשויות הצבא.

יתר על כן, עורך דין יכול לעזור לחייל להשיג הקלות בתנאי שירותו כדי שיוכל להתמודד עם השירות הצבאי בצורה חלקה יותר.

סיוע משפטי חיוני גם בקבלת פטור בגין אי התאמה לצה"ל, כחלופה לפטור המבוסס על בעיות משמעת חמורות הנובעות מהסתבכות של חייל המתקשה למצוא את מקומו במערכת הצבאית, בבעיות משמעת או בתקופות מעצר במהלך השירות.

המסייעת - משרד עורך דין צבאי
סיוע משפטי מוביל בתחום הצבאי
לייעוץ חייגו:
072-372-6708
Asset 17 (2)

 

אילו צעדים ניתן לנקוט כדי להתחיל בהליך הפטור?

ראשית, חשוב לא לדחות את הטיפול בבעיות, בין אם הן מתרחשות במהלך הגיוס, לאחר מכן, או אפילו לפני תחילת תהליך הגיוס. פנייה לייעוץ של עורך דין צבאי מבעוד מועד היא חיונית לקבלת תשובות, פתרונות והכוונה מתאימה, לרבות בירור האפשרות לקבל פטור על סמך אי-כשירות לשירות צבאי.

כמו כן, מומלץ לפנות לסיוע והכוונה של עו"ד צבאי עוד לפני קבלת אבחנה רשמית מאנשי מקצוע כמו פסיכיאטרים. מטרת הדבר היא לתאר ולהציג את המצב לגורם המקצועי באזרחות, באופן שיועיל בהמשך להשגת הפטור מהצבא, במקום לסבך את תהליך הפטור שלא לצורך.

לאחר התייעצות ראשונית זו ניתן להגיש בקשה לפטור על בסיס אי התאמה לצה"ל. הבקשה תעבור בדיקה, והחייל יוזמן להופיע בפני ועדת התאמה. ועדה זו מעריכה מצבים מאתגרים שונים המתעוררים במהלך השירות הצבאי, לרבות נסיבות משפחתיות וכלכליות, קשיי הסתגלות לסביבה הצבאית ועוד.

הוועדה מטפלת גם במקרים של חיילים שהיו נפקדים או ערקו משירותם, תוך קבלת החלטות לגבי התאמתם להמשך השירות, בהתחשב במספר ימי היעדרותם מתפקידם כפי שנקבע על ידי הצבא.

במהלך הדיון בוועדה יוצג כל המידע הרלוונטי על החייל ליו"ר הוועדה, שהוא קצין בכיר. מידע זה מקיף היבטים הקשורים לא רק בצבא אלא גם לחייו האישיים ולנסיבותיו של החייל, כגון היסטוריה רפואית, מצב כלכלי, ענייני משפחה, רישום משמעתי וגורמים רלוונטיים נוספים. לאחר בחינה ועיון מדוקדק בכל הנתונים שהוצגו ושמיעת הסברים של החייל עצמו, תקבל הוועדה החלטה האם יש להעניק לחייל פטור מצה"ל מטעמי אי התאמה.

בהקשר זה חשוב לציין שכדאי מאוד לחייל לקבל הדרכה יסודית מעורך הדין שלו, המחזיק בידע מעמיק בהליכי הוועדה, עמדותיה והפרוטוקולים הספציפיים שיכולים להגדיל את הסיכויים לתוצאה חיובית. שכן, חוסר הכנה מספקת עלול לגרום להחמצת הזדמנויות, שכן רק מקרים חריגים מקבלים בסופו של דבר אישור לפטור.

 

לסיכום – הדרך התקינה להוציא פטור מצה"ל מטעמי אי התאמה

אם אתם מתמודדים עם אתגרים אישיים ומרגישים שהשירות הצבאי אינו מתאים לכם, ואתם מבקשים הדרכה כיצד לצאת מהצבא על סמך חוסר התאמה, עו"ד צבאית "המסייעת" כאן כדי לסייע לכם. משרדנו מספק ליווי וייצוג משפטי מקצועי בעניינים אלו וצבר הצלחות רבות גם בייצוג חיילים בפני בתי דין צבאיים בעקבות נפקדות או עריקות על רקע קשיי הסתגלות לשירות הצבאי.

אל תהססו לפנות אלינו עוד היום ולתאם פגישת ייעוץ כדי לקבל את ההכוונה והייצוג המשפטי שאתם צריכים.

כדי להתחיל בהליך הפטור, מומלץ להתייעץ עם עורך דין צבאי בשלב מוקדם ואף לפני קבלת אבחנה רשמית. יש גם לאסוף כל תיעוד או ראיה רלוונטיים לתמיכה בבקשה. לאחר שלבים אלו, ניתן להגיש בקשה לפטור שתעבור בדיקה של רשויות הצבא.

כן, יש הוראות לפטורים דתיים במערכת הצבאית. נשים יהודיות דתיות, למשל, אינן מחויבות להתגייס אם הן מצהירות על אורח חיים דתי הכולל מנהגים כמו שמירת שבת, שמירת כשרות ושמירה על צניעות. גם לגברים חרדים, מוכרים פטורים הקשורים ללימודי תורה. כמובן, חשוב להתייעץ עם עורך דין צבאי כדי להבין את הדרישות והנהלים הספציפיים הכרוכים בקבלת פטור דתי.

כן, עורך דין צבאי המתמחה בדיני צבא יכול להעניק סיוע רב ערך בהגשת הבקשה לפטור למי שאינם מתאימים לשירות צבאי. על ידי הבנת נבכי המערכת הצבאית וניסיון בטיפול בוועדות התאמה, בכוחו לסייע בהצגת המקרה שלכם בצורה יעילה ולהגדיל את הסיכויים לתוצאה מוצלחת.

עורך דין צבאי יכול להפנות את מבקשי הפטור לגורמים מקצועיים רלוונטיים באזרחות, לקבלת חוות דעת מקצועית, ולהדריך אתכם בהצגת המקרה שלכם בצורה יעילה בפני רשויות הצבא. ביכולתו גם לסייע בהשגת התיעוד שחיוני לצרף לבקשה ולספק ייצוג במהלך דיוני ועדת ההתאמה. עם הידע שלו בהליכי הוועדות והמומחיות במשפט הצבאי, עו"ד צבאי יכול להגדיל משמעותית את הסיכויים שלכם לקבלת פטור על בסיס אי התאמה או עילות אחרות.

מאמרים נוספים בנושא
פטור מצה"ל מטעמים דתיים

צה"ל, צבא ההגנה לישראל, הוקם כצבא העם – צבא שמאגד את כל אזרחי ישראל, ללא קשר לדת, גזע או מין. לאורך השנים, צה"ל עבר תהפוכות

פטור מצה"ל מטעמי הווי משפחתי

צה"ל, כור היתוך של החברה הישראלית, מוצא עצמו בשנים האחרונות בלב מחלוקת סוערת סביב נושא הפטור מצה"ל מטעמי הווי משפחתי. צעירות דתיות וחרדיות רבות מבקשות

הסדרת מעמד בן מהגרים בצה"ל

האם ילדכם מחזיק באזרחות ישראלית אך מתגורר דרך קבע מחוץ לישראל? האם אתם מודעים לחובת הגיוס לצה"ל החלה גם על בני מהגרים המתגוררים בחו"ל? במאמר

פטור מהצבא מטעמי מצפון

שירות צבאי הוא חובה בישראל עבור רוב האוכלוסייה היהודית. עם זאת, קיימת אפשרות לקבלת פטור משירות צבאי מטעמי מצפון. מאמר זה יסקור את הרקע החוקי