פטור מהצבא מטעמי מצפון

שירות צבאי הוא חובה בישראל עבור רוב האוכלוסייה היהודית. עם זאת, קיימת אפשרות לקבלת פטור משירות צבאי מטעמי מצפון. מאמר זה יסקור את הרקע החוקי וההיסטורי לאפשרות זו, יבחן את התהליך לקבלת פטור מטעמי מצפון וידון בחשיבות הסיוע המשפטי מטעם עורך דין צבאי, למקסום סיכויי ההצלחה של המבקש.

 

פטור מהצבא מטעמי מצפון – במה מדובר?

בחוק גיוס חובה, נקבע שכל גבר ואישה מעל גיל 18 במדינת ישראל, חייבים בגיוס לצבא. עם זאת, קיימות נסיבות המאפשרות קבלת פטור משירות צבאי. אחת מהן היא פטור מטעמי מצפון מסיבות מצפוניות. המעוניינים בפטור כזה צריכים להגיש בקשה מנומקת בכתב לוועדה מיוחדת בצבא, אשר בוחנת כל מקרה לגופו ומחליטה אם לאשר את הבקשה.

 

פטור מטעמי מצפון מהצבא – רקע חוקי והיסטורי

סעיף 36 לחוק שירות ביטחון מאפשר לצה"ל להעניק למועמדים לשירות ביטחון (מלש"בים), פטור משירותם בצבא מטעמי מצפון. הזכות לפטור כזה ניתנה לראשונה ב- 1949 בעקבות לחץ של חוגים דתיים. מאז עודכן הסעיף מספר פעמים אך עיקרו נשאר זהה.

אפשרות הפטור מטעמי מצפון קיימת גם כיום כדי לאזן בין צורכי הביטחון הלאומי של מדינת ישראל לבין זכותו של הפרט לפעול על פי מצפונו ואמונתו. יחד עם זאת, אין באמור לעיל כדי לרמוז שהתהליך לקבלת פטור מהצבא מטעמי מצפון, הוא קל, מהיר או פשוט. נהפוך הוא – צה"ל אינו רואה בעין יפה בקשות לפטור מהשירות מטעמים אידיאולוגיים.

משכך, הגורמים המטפלים בנושא, נוטים להערים קשיים על המבקשים. לכן חיוני כל כך להסתייע בשירותי עורך דין צבאי בכיר כאשר שוקלים להגיש בקשת פטור מטעמי מצפון.

 

מהו ההליך לקבלת פטור מהצבא מטעמי מצפון?

על מנת לקבל פטור משירות צה"לי מטעמים מצפוניים, על המבקש להגיש בקשה מנומקת בכתב ותצהיר משפטי אל מפקד מיט"ב (היחידה הצבאית האחראית על תהליך המיון ושיבוצם של כל המלש"בים והחיילים בצבא) ולשכת הגיוס (או במקרה של משרת מילואים המבקש פטור מטעמי מצפון – אל יחידת הקישור).

בהמשך למכתב זה המבקש יידרש לעבור ריאיון אישי בנושא בקשתו ולהתייצב בפני ועדה מיוחדת בצבא שנקראת "ועדת מצפון". לצורך אישור בקשתו, המבקש יידרש לשכנע את הוועדה כי מצפונו אינו מאפשר לו לשרת בצבא מסיבות אידיאולוגיות או מסיבות דתיות.

הוועדה בוחנת כל מקרה לגופו ומחליטה אם לאשר את הבקשה. במקרה של דחייה, ניתן לערער על החלטת ועדת המצפון למיט"ב.

המסייעת - משרד עורך דין צבאי
סיוע משפטי מוביל בתחום הצבאי
לייעוץ חייגו:
072-372-6708
Asset 17 (2)

 

האם פטור מטעמי מצפון אפשרי גם לאחר הגיוס בפועל?

חיילים שכבר גויסו לצבא ומעוניינים להשתחרר משירותם מסיבות מצפוניות, יידרשו להעביר את בקשתם דרך המפקד שלהם במקביל להגשת פניה ישירה אל מפקד מיט"ב, העומד בראשה של ועדת המצפון, האחראית להכריע בבקשת הפטור של החייל/ת.

אולם חשוב להיות ערים מראש לעובדה שבקשת פטור מהצבא מטעמים מצפוניים, הוא מלתכחילה תהליך מורכב ובמקרה של חיילים המשרתים בשירות פעיל – אף יותר.

לכן קריטי להסתייע בשירותיו של משרד עורך דין צבאי לפני שניגשים לתהליך.

 

"סרבני מצפון" בצבא – קווים לדמותם

כ"סרבני מצפון" מוגדרים סרבני גיוס מטעמים מצפוניים. אנשים אלו מגיעים מכל קצוות הקשת הפוליטית. חלק מהסרבנים רואים בצה"ל גוף אלים ומקפח. אחרים רואים בגיוס הסכמה לסמכות וכללים המנוגדים לתפיסת עולמם, ויש מי שרואים בשירות בזבוז זמן יקר שניתן לנצל לפיתוח אישי, לימודים, קריירה והשגת התקדמות בעולם "האמיתי". סרבנים מימין ומשמאל חולקים תחושה שצה"ל פועל שלא למטרות ההגנה שהוא מצהיר עליהן. בתוך כך, הסרבנים רואים בגיוס מעשה המאשרר קבלת סמכות וכללים הסותרים את ראיית עולמם.

 

האם פטור מטעמי מצפון מהצבא גורר השלכות בעייתיות?

אף על פי שפטור מטעמי מצפון מצה"ל הוא נושא מוכר במדינת ישראל מדורי דורות, רוב הציבור בארץ עדיין רואה סרבנות מצפונית כמעשה בגידה המונע מאנוכיות. עם זאת, אף שבעבר סרבנות מצפונית הקשתה על קבלה לעבודה, כיום במרבית המקצועות שאינם דורשים שירות צבאי כחלק מהגדרת התפקיד (תפקידים שאינם תפקידי אבטחה או תעשיות בטחוניות), אין אפליה על רקע פטור מהשירות בצבא.

 

מתי יש להגיש את הבקשה לפטור מטעמי מצפון מהצבא?

על מנת להשתחרר מהצבא מטעמי מצפון, על מועמדים לשירות ביטחון שחפצים בקבלת פטור מטעמים אלו, להגיש בקשה מנומקת בכתב, לפחות 90 ימים טרום מועד הגיוס שנקבע להם. הבקשה צריכה לכלול הסבר מפורט על הסיבות שבעטיין המלש"ב אינו מעוניין להתגייס לצה"ל, כגון התנגדות לשימוש בנשק או קושי בקבלת מרות. יש לצרף לכך תצהיר מתאים של עורך דין צבאי.

 

מה קורה בהמשך להגשת הבקשה הראשונית לפטור מטעמים מצפוניים משירות בצה"ל?

בהמשך להגשת הבקשה הראשונית לפטור מטעמים מצפוניים משירות בצה"ל, הפונה יוזמן לריאיון בוועדת מצפון. לעניין זה חשוב לציין כי גם אם הוגשה בקשת פטור מטעמים מצפוניים, עדיין חיוני לשתף פעולה עם הצו הראשון ו/או צו הגיוס. שכן, מלש"ב שיתעלם מהם, או יעדר מההתייצבויות אליהם, עלול להיאשם בנפקדות וסיכוייו לקבל את הפטור המיוחל בוועדת המצפון – יצטמצמו במידה ניכרת. יתרה מכך, אי ציות לזימונים הללו, עלול להוביל להעמדת המלש"ב לדין צבאי.

 

מהי ועדת המצפון?

ועדת המצפון היא הוועדה הצבאית היחידה המוסמכת לאשר פטור מגיוס מטעמי מצפון.
הוועדה מורכבת מנציגי צה"ל ואזרח אחד. היא דנה רק בבקשות פטור מטעמי מצפון ויכולה לדחות בקשות או לדרוש ראיון מקדים.

קיימות שתי ועדות נפרדות לבנים ולבנות. ועדת הבנות מאשרת מאות פטורים בשנה, אך בשנים האחרונות מספר הפטורים ירד. לעומת זאת, ועדת הבנים מאשרת בממוצע כ- 10 פטורים בלבד בשנה. במאמר מוסגר יצויין, כי צה"ל נמנע מלעורר שיח ציבורי סביב סוגיית הפטור כדי שלא לפגוע במורל המגויסים.

אף שהוועדה דוחה חלק ניכר מבקשות הפטור מטעמי מצפון שמגיעות לפתחה, חשוב להיות ערים לכך שסירוב להתגייס לאחר דחיית בקשת הפטור, עלול להוביל למאסר של המסרב. לכן במידת הצורך, יש להגיש ערר על החלטת ועדת המצפון בעזרתו של עורך דין צבאי מיומן.

 

מהי סרבנות סלקטיבית וכיצד היא נוגעת לאישור בקשות פטור מטעמי מצפון?

בניגוד להנחת המוצא של אנשים רבים בישראל, החוק אינו מגדיר במפורש זכות לפטור משירות בצבא מטעמי מצפון. פטור כזה ניתן רק במקרים ספציפיים שנבדקים לגופם.

סרבנות נחשבת סלקטיבית אם היא אינה כללית כלפי הצבא או מטעמי התנגדות לאלימות באופן עקרוני. מכאן שסרבנות שאינה טוענת כנגד אופיו האלים של הצבא, עלולה להיחשב כניסיון להסוואה של מניעים פוליטיים, וליצור אפליה בנושא הגיוס. לכן יש להוכיח שמדובר בסרבנות מטעמי פצפיזם כלליים ועקרוניים.

 

לסיכום – חשיבות הסיוע המשפטי של עורך דין צבאי בהגשת בקשת פטור מטעמי מצפון

אם אתם מעוניינים לפנות לוועדת המצפון, עליכם לעשות זאת בליווי עורך דין צבאי מיומן. הדבר הכרחי גם לשמירה על האינטרסים שלכם וגם משום שבין היתר, יש צורך בתצהיר משפטי החתום בידי עו"ד צבאי, בהגשת בקשת פטור מטעמים מצפוניים לוועדת המצפון.

כמו כן, בבקשת פטור מהצבא מטעמים מצפוניים, יש לבסס טיעונים חזקים, מאחר שהמדיניות כיום היא לצמצם מתן פטורים ולהימנע מסרבנות סלקטיבית.

"המסייעת" היא עורכת דין צבאי בעלת ניסיון רב בתחום זה, ומתמחה בייצוג מבקשי פטור מהצבא מול ועדת המצפון והגשת עררים על החלטותיה במידת הצורך. משרדנו ישמח לתאם עבורכם שיחת ייעוץ דיסקרטית ולסייע לכם לבחון את ההיתכנות של פטור מהצבא מטעמי מצפון. לקביעת שיחת ייעוץ – פנו אלינו כעת!

מאמרים נוספים בנושא
פטור מצה"ל מטעמים דתיים

צה"ל, צבא ההגנה לישראל, הוקם כצבא העם – צבא שמאגד את כל אזרחי ישראל, ללא קשר לדת, גזע או מין. לאורך השנים, צה"ל עבר תהפוכות

פטור מצה"ל מטעמי הווי משפחתי

צה"ל, כור היתוך של החברה הישראלית, מוצא עצמו בשנים האחרונות בלב מחלוקת סוערת סביב נושא הפטור מצה"ל מטעמי הווי משפחתי. צעירות דתיות וחרדיות רבות מבקשות

הסדרת מעמד בן מהגרים בצה"ל

האם ילדכם מחזיק באזרחות ישראלית אך מתגורר דרך קבע מחוץ לישראל? האם אתם מודעים לחובת הגיוס לצה"ל החלה גם על בני מהגרים המתגוררים בחו"ל? במאמר

פטור משירות ביטחון
פטור משירות ביטחון

בישראל, כל תושב חייב בגיוס לצבא בהגיעו לגיל 18. עם זאת, חריגים מסוימים מוגדרים בחוק, המעניקים ליחידים את הזכות לבקש פטור משירות ביטחון לפני או