פטור משירות צה"לי לאור קבלת טענה בדבר אי חוקיות גיוס

הוצאת פטור משירות צה"לי לאור קבלת טענה בדבר אי חוקיות גיוס, היא נושא מורכב ורגיש, המעסיק רבים מהמועמדים לשירות ביטחון ובני משפחותיהם. אולם חשוב לדעת כי מצבים בהם מתגלה כי מלש"ב או חייל גויסו בניגוד לחוק, למרות שהיו זכאים לקבל פטור משירותם הצבאי, מצריכים טיפול מיוחד וליווי משפטי מתאים של עורך דין צבאי מנוסה. במאמר זה נסקור לעומק את הסוגיה ונבחן מהן האפשרויות העומדות בפני מי שנמצא במצב שכזה.

 

באילו נסיבות ניתן לבקש פטור משירות צה"לי לאור קבלת טענה בדבר אי חוקיות גיוס?

חוקי מדינת ישראל מחייבים את כל האזרחים לשרת בצה"ל, למעט במקרים מסוימים בהם ניתן לקבל פטור מהשירות. כאשר חייל או מועמד לגיוס טוען כי הוא גויס בניגוד לחוק, ומגיע לו פטור, ניתן במקרים מסוימים להשיג פטור משירות צבאי לאור קבלת טענה בדבר אי חוקיות הגיוס.

אמנם פטור מהשירות הצבאי הוא נושא טעון בחברה הישראלית, והרבה רואים בו דרך להשתמט מהחובה והתרומה למדינה. יחד עם זאת, ישנן סיבות מוצדקות לקבלת פטור, כמו מצב משפחתי, בעיות רפואיות ולעתים גם סיבות פליליות.

אם חייל מתגלה כמי שהיה אמור לקבל פטור אך בפועל גויס לשירות, הוא יכול לערער על כך ולבקש פטור בטענה של גיוס בלתי חוקי. במקרים כאלה חשוב לפנות לעזרה וייעוץ משפטי של עורך דין צבאי מנוסה, שיוכל לבחון את הנסיבות ולקדם את קבלת הפטור בהליכים המתאימים.

 

האם ניתן לקבל פטור משירות צה"לי לאחר השתמטות או עריקות?

במקרים בהם מועמד לגיוס לא התייצב בלשכת הגיוס במועד שנקבע לו, הוא נחשב כמשתמט מהשירות ומוגדר כעבריין. העונשים על השתמטות מחמירים ככל שתקופת ההיעדרות נמשכת יותר, וכוללים מעצר, העמדה לדין וריצוי עונש מאסר על פי חוקי הצבא.

גם כאשר חייל נעדר ממסגרת השירות ללא אישור, הוא מוגדר כעריק. הענישה על עריקות נעה בין שנת מאסר ועד 15 שנים בהתאם למשך תקופת ההיעדרות. ככל שהחייל נעדר זמן רב יותר, כך מחמירה הענישה נגדו.

במצבים בהם ההשתמטות או העריקות נבעו מגיוס בלתי חוקי, כלומר כאשר למשתמט או לעריק היו נסיבות המזכות אותו בפטור, חשוב להיוועץ בעורך דין צבאי כדי לבדוק את האפשרות לקבל את הפטור בטענה של אי חוקיות הגיוס. עורך הדין יוכל גם לסייע בהפחתת הענישה או בהמרת השירות הרגיל בתוכנית חזרה לשירות תקין.

המסייעת - משרד עורך דין צבאי
סיוע משפטי מוביל בתחום הצבאי
לייעוץ חייגו:
072-372-6708
Asset 17 (2)

 

באילו נסיבות אפשרי לקבל פטור מהשירות בצבא?

קיימות נסיבות מוצדקות בהן מתקבל פטור מוחלט משירות צבאי. הפטורים ניתנים לאחר הגשת בקשה לפטור ואישורה על ידי הגורמים המתאימים בצה"ל. אם קיימת זכאות לפטור, אך בפועל הצבא מסרב לשחרר את המבקשים, ניתן לנקוט בהליכים משפטיים כדי להשיג את הפטור בטענה של אי חוקיות הגיוס.

פטור מטעמי דת והווי משפחתי

פטור זה ניתן בעיקר לנשים יהודיות, שמצהירות כי אורח חייהן הדתי או המשפחתי אינו מאפשר שירות צבאי. למרות שמתופעת הצהרות שקר לצורך השתמטות מגיוס, הצבא מחמיר את הבדיקות ואימות הפרטים, ומפעיל אמצעי חקירה נרחבים לגילוי מקרי רמייה.

פטור מטעמי מצפון

פטור מטעמי מצפון נדיר מאוד וניתן רק למקרים חריגים. על מנת לקבל את הפטור מטעם זה, על המבקשים להצהיר ולהוכיח כי השירות בצבא והשימוש בנשק נוגדים את השקפת עולמם הפציפיסטית. המבקש עובר ראיון אישי ומבחנים בפני "ועדת מצפון" שבוחנת כל מקרה לגופו.

פטור מטעמי בריאות

זהו אחד הפטורים הנפוצים ביותר, שניתן לחיילים או מועמדים לגיוס עקב קיומן של בעיות רפואיות או נפשיות שאינן מאפשרות תפקוד סביר בשירות. הפטור ניתן בפרופיל 21, והוא מתחיל בפניה לרופא או קב"ן היחידה ונקבע לבסוף על ידי ועדה רפואית.

פטור מטעמים משפחתיים

ישנם גם מצבים בהם נוצרות נסיבות חדשות במהלך השירות שמצדיקות פטור. למשל, בשל נישואין, הריון והורות ניתן לנשים פטור אוטומטי מהשירות. אם החיילת בכל זאת לא שוחררה, ניתן לפעול לקבלת הפטור בטענה של גיוס בלתי חוקי.

פטור מטעמים כלכליים

פטור עשוי להינתן גם בשל מצוקה כלכלית, כאשר המשפחה תלויה בפרנסת החייל וזקוקה לו בבית.

פטור מטעמי תושבות

מלש"בים המתגוררים בחו"ל שהסדירו את מעמדם אך לא קיבלו פטור או דחיית שירות, ובכל זאת נדרשים להתגייס, יכולים לטעון לאי חוקיות הגיוס.

 

כיצד ניתן להשיג פטור משירות צה"לי לאור קבלת טענה בדבר אי חוקיות גיוס?

בפסיקה מצויים מקרים של אי מתן פטור למי שעמד בקריטריונים לקבלתו. כך לדוגמה, במקרה של תלמיד ישיבה חרדי שהפסיק את לימודיו וקיבל צו גיוס, או מקרה של חיילת שאובחנה כמתמודדת נפש אך למרות זאת נמצאה כשירה לשירות בצבא.

במצבים כאלה ניתן באמצעות עזרה משפטית לטעון לאי חוקיות הגיוס ולהשיג את הפטור המגיע לחייל. אולם חשוב להיות ערים לכך שקבלת הפטור היא תהליך לא אחיד ומשתנה בהתאם לסוג הפטור ולנסיבות. לפעמים התהליך מהיר יחסית ולפעמים הוא כולל כמה שלבים מורכבים. בכל מקרה, מומלץ להיוועץ בעורך דין צבאי מוסמך לצורך מקסום סיכויי ההצלחה בהליך להוצאת הפטור מהשירות בצבא.

 

על חשיבות הפנייה לייצוג משפטי במקרה של גיוס בלתי חוקי לצה"ל

אם אתם סבורים כי מגיע לכם פטור מהשירות הצבאי, או שגויסתם אף על פי שעמדתם בקריטריונים לפטור מהצבא, חשוב לפנות בהקדם לליווי וייעוץ משפטי של עורך דין צבאי מומחה לנושא זה.

עורך הדין יוכל להציג את הטיעונים והראיות המוכיחות את הזכאות שלכם לפטור מהשירות בצבא, לבחון את הנסיבות הספציפיות שלכם ולבנות את האסטרטגיה המשפטית המתאימה למיצוי זכויותיכם. זאת במטרה להפוך את ההחלטה על פיה ולהביא לקבלת הפטור.

בקצרה, פטור משירות צבאי הוא זכות המגיעה במקרים מיוחדים בהם השירות אינו מתאים או אפשרי עבור החייל. כאשר הגיוס מתבצע למרות קיומן של נסיבות המזכות בפטור לפי הדין הצבאי, יש לפעול בערוצים משפטיים להשגת הפטור בטענה של אי חוקיות הגיוס.

על ידי היוועצות בעורך דין צבאי ניתן לבדוק את הסיכויים לקבלת הפטור, לתכנן את דרכי הפעולה ולהגיש את כלל המסמכים, הבקשות והערעורים הנחוצים במסגרת התהליך. עורך דין צבאי מנוסה ומומחה בתחום יוכל לסייע לכם לעמוד על זכויותיכם ולהביא למימושן ביעילות וללא עיכובים בלתי מוצדקים.

 

לסיכום

קבלת פטור משירות צבאי בטענה של אי חוקיות הגיוס היא אפשרות העומדת בפני מי שגויסו למרות שהיו זכאים לפטור לפי החוק. במצבים בהם נסיבות אישיות, משפחתיות, בריאותיות או אחרות מצדיקות פטור, אך הצבא לא פעל כנדרש ולא העניק אותו, חשוב לפנות לעזרה משפטית מקצועית. עורך דין צבאי מנוסה יוכל לבחון את המקרה, להתוות אסטרטגיה מתאימה ולפעול בכל האמצעים החוקיים לשם השגת הפטור המגיע לכם.

אם גם אתם סבורים שגויסתם שלא כדין ומגיע לכם פטור, אתם מוזמנים ליצור קשר עם משרד עו"ד צבאית "המסייעת". צוות המשרד ישמח לעמוד לצדכם, ללוות אתכם לאורך כל הדרך ולסייע בתהליך למימוש מלוא זכויותיכם מול המערכת הצבאית.

מאמרים נוספים בנושא
פטור מצה"ל מטעמים דתיים

צה"ל, צבא ההגנה לישראל, הוקם כצבא העם – צבא שמאגד את כל אזרחי ישראל, ללא קשר לדת, גזע או מין. לאורך השנים, צה"ל עבר תהפוכות

פטור מצה"ל מטעמי הווי משפחתי

צה"ל, כור היתוך של החברה הישראלית, מוצא עצמו בשנים האחרונות בלב מחלוקת סוערת סביב נושא הפטור מצה"ל מטעמי הווי משפחתי. צעירות דתיות וחרדיות רבות מבקשות

הסדרת מעמד בן מהגרים בצה"ל

האם ילדכם מחזיק באזרחות ישראלית אך מתגורר דרך קבע מחוץ לישראל? האם אתם מודעים לחובת הגיוס לצה"ל החלה גם על בני מהגרים המתגוררים בחו"ל? במאמר

פטור מהצבא מטעמי מצפון

שירות צבאי הוא חובה בישראל עבור רוב האוכלוסייה היהודית. עם זאת, קיימת אפשרות לקבלת פטור משירות צבאי מטעמי מצפון. מאמר זה יסקור את הרקע החוקי

פטור משירות ביטחון
פטור משירות ביטחון

בישראל, כל תושב חייב בגיוס לצבא בהגיעו לגיל 18. עם זאת, חריגים מסוימים מוגדרים בחוק, המעניקים ליחידים את הזכות לבקש פטור משירות ביטחון לפני או