פטור רפואי מהצבא

אחת הסיבות השכיחות להשתחרר משירות בצה"ל היא קבלת פטור רפואי מהצבא. פטור זה ניתן כאשר אדם מקבל פרופיל 21, המעיד על בעיות רפואיות משמעותיות המונעות ממנו לשרת בצבא. במדריך זה נספק הסבר מקיף על הנושא של הוצאת פטור רפואי משירות בצה"ל וכן על האפשרות לשרת למרות קיומן של בעיות רפואיות, למי שמעוניינים בכך.

 

פטור רפואי מהצבא על בסיס פרופיל 21

פרופיל 21 הינו הפרופיל הרפואי הנמוך ביותר בצבא, ומשמש עילה לקבלת פטור מיידי משירות צבאי. חיילים בסדיר וחיילי מילואים רבים להוטים להבין היטב האם מצבם הרפואי מזכה אותם בפטור זה. הם תוהים אם שווה להתאמץ לנסות ולהוריד את הפרופיל שלהם ל-21, או שעדיף לקבל את מצבם כפי שהוא. מצבים אורטופדיים קשים כמו עקמת או רצועות קרועות, מחלות כרוניות החל מסוכרת ועד בעיות לב, והפרעות נפשיות כמו חרדה או הפרעה דו קוטבית – אלו הן רק כמה דוגמאות למצבים רפואיים שעלולים לגרום לכך שחיילים יקבלו פרופיל 21 בצה"ל.

דרך הפעולה הטובה ביותר בכל תרחיש היא התייעצות עם עורך דין צבאי בעל מומחיות בניווט במערכת הצבאית. עורך דין עם ידע על הנסיבות הרפואיות הספציפיות של הפרט, יכול להציע עצות מועילות ותמיכה חשובה לאורך כל התהליך.

 

מתי נקבע הפרופיל הרפואי לחייל ומה משמעותו?

כידוע, בתהליך הגיוס כל מועמד לשירות צבאי עובר בדיקה רפואית החל משלבי הגיוס הראשונים. בשלב זה מוקצים דירוגים שונים לפיהם צפוי המועמד לקבל את שיבוצו לתפקיד בצבא, כמו ציון ה- דפ"ר (דירוג פסיכוטכני ראשוני) והפרופיל הרפואי. לחיילים שמצבם הרפואי נחשב כל כך קשה עד שצה"ל מגיע למסקנה שלא יוכלו למלא את התפקידים הצבאיים הנדרשים, נקבע פרופיל 21. זהו הפרופיל הרפואי הנמוך ביותר ומעניק אוטומטית פטור רפואי משירות צבאי.

פרופיל 21 עשוי להיות מוקצה גם לחיילים המשרתים כבר בצבא אשר חלו במחלה ספציפית או חוו אירוע מסוים שגרם להידרדרות במצבם הבריאותי.

 

אילו גורמים מעורבים בקביעת הפרופיל הרפואי לחיילים?

בכל מקרה, חיילים או חיילות נדרשים לפנות לרופא היחידה או לקב"ן (קצין בריאות הנפש) ולעבור בדיקות מקיפות לאבחון מצבם במסגרת הצבאית או מטעמה. לאחר קבלת תוצאות הבדיקה יש להגיש בקשה לוועדה רפואית. הוועדה בוחנת ביסודיות את מצבו הרפואי של הפרט ומקבלת החלטה האם החייל זכאי לפטור רפואי מהצבא (פטור מטעמי בריאות).

המסייעת - משרד עורך דין צבאי
סיוע משפטי מוביל בתחום הצבאי
לייעוץ חייגו:
072-372-6708
Asset 17 (2)

 

דירוג פרופילי צה"ל

צה"ל משתמש במערכת דירוג כדי לסווג חיילים בסדיר וחיילי מילואים על פי מצבם הרפואי. בעת קבלת או שינוי פרופיל, יש לעמוד בתנאים מסוימים. להלן טבלה המסכמת את פרופילי צה"ל:

מספר פרופיל הגדרה מידע נוסף
97 זכאות מלאה לשירות צבאי בכל תפקיד פרופיל 97 עשוי לכלול בעיות קלות שאינן משפיעות באופן משמעותי על תפקוד החייל.
82 זכאות גבוהה עם בעיה רפואית קלה חיילים בעלי פרופיל זה יכולים לשרת בתפקידים שונים, כולל תפקידי לחימה.
72 בעיה רפואית או נפשית בדרגה בינונית חיילים בעלי פרופיל זה יכולים לשרת כלוחמים ביחידות כמו שריון או ארטילריה, אך לא ביחידות חי"ר וסיור מיוחדות.
64 בעיה רפואית או נפשית בדרגה בינונית או גבוהה יותר תפקידי לוחם אינם זמינים עבור חיילים עם פרופיל זה, אך הם עשויים לשרת בתפקידים תומכי לחימה בתנאים מסוימים.
45 רמת הכשירות הרפואי הנמוכה ביותר שמאפשרת שירות צבאי לחייל קיימות הקלות והגבלות משמעותיות לאורך כל השירות.
35 פרופיל מיוחד לחיילים שהוקצה להם במקור פרופיל 21 קבלת פרופיל זה מותנית באישור קצין רפואה, הקובע אם החייל יכול לשרת בתפקיד ייחודי על סמך השכלתו והכשרתו, בהתחשב בבעייתו הרפואית הקיימת.
24 פסול זמנית לשירות פרופיל זה ניתן לתקופה מסויימת ולאחריה תיערך הערכה מחודשת של מצבו הרפואי של החייל. על סמך ההערכה המחודשת, ניתן לגייס את החייל בהקלות המתאימות ובקיצור שירות או לתת לו פטור רפואי מהשירות.
21 אי התאמה מלאה לשירות עקב בעיה רפואית או נפשית הקצאת פרופיל זה מקנה לחייל טופס שחרור מהצבא, המעיד על שחרורו מסיבות רפואיות.

 

מה צריך לעשות כדי להוציא פטור רפואי מהצבא?

בין אם אתם חיילים המשרתים כבר בצבא, או שאתם מועמדים לשירות צבאי – ואתם סובלים ממצב רפואי שצפוי להפריע להמשך שירותכם, תידרשו לבצע את הצעדים הבאים כדי לקבל פטור מהצבא מטעמים בריאותיים ו/או נפשיים:

  1. פניה לרופא היחידה או ללשכת הגיוס: יש לדווח להם על בעייתכם הרפואית ולעבור את הבדיקות הנדרשות לאבחון מצבכם. ודאו שכל המסמכים הרפואיים מכילים פירוט מקיף על המגבלות הנובעות ממצבכם הבריאותי, ומעידים בבירור על אי-כשירותכם לשירות צבאי.
  2. קבלת הפניה לוועדה רפואית: לאחר שבידכם כל המסמכים הדרושים, בקשו הפניה מהצבא לוועדה רפואית. במהלך ישיבת הוועדה תישאלו שאלות על הבעיה הרפואית שלכם וכיצד היא משפיעה על חיי היומיום ועל רווחתכם הכללית. חשוב לציין שבמקרים מסוימים ניתן להקצות פרופיל 24 זמני המחייב ביקור לאחר מכן בוועדה לבדיקה נוספת.
  3. היעזרו בעורך דין צבאי: מומלץ מאוד להתקשר עם עורך דין צבאי מנוסה כדי לנווט את התהליך בצורה חלקה ויעילה. עורך דין ידריך אתכם בהתנהלות מול הגורמים השונים במערכת הצבאית ויסייע לכם להתמודד ביעילות רבה יותר עם מורכבות המערך הרפואי של הצבא. עו"ד צבאי יוכל אף לייצג אתכם בוועדה הרפואית ולענות על שאלות בשמכם. כך ניתן להבטיח שבקשת הפטור שלכם תוצג בצורה מאורגנת ומשכנעת, מה שמגדיל את הסבירות להשגת התוצאה הרצויה.

 

מהן ההשלכות הפוטנציאליות של קבלת פטור רפואי מהצבא?

כאשר מקבלים פטור רפואי מהצבא, נלוואה אליו טופס שחרור המציין נסיבות רפואיות כסיבת השחרור מצה"ל. היעדר מידע ספציפי זה על הבעיה הספציפית שבגינה הפטור ניתן, עוזר למנוע אפליה בהיבטים שונים של החיים, כולל הזדמנויות תעסוקתיות, דיור וזכויות אזרח.

דעו את זכויותיכם!

דעו את זכויותיכם!

חל איסור מוחלט על מעסיקים לברר את הסיבות העומדות מאחורי הפטור הצבאי של אדם. למעט כוחות הביטחון ומוסדות המדינה כמו השב"כ ומשרד הפנים, מידע זה נותר חסוי. לאנשים המחזיקים בפטור רפואי מהצבא יש את החופש לרכוש השכלה לבחירתם ולהמשיך בקריירה הרצויה להם, ללא הגבלה. ההגבלה הפוטנציאלית היחידה עשויה להיווצר אם הפטור מבוסס על נימוקים נפשיים, שכן הוא עלול להציב אתגרים בקבלת רישיונות למקצועות מוסדרים מסוימים. ראוי לציין גם כי אנשים עם פטור רפואי מהצבא, עלולים להיתקל במגבלה בכל הנוגע למכון לבטיחות בדרכים. במקרים מסוימים, המכון רשאי לבקש בדיקה או חוות דעת רפואית כדי לקבוע את כשירותו של האדם לנהוג. בקצרה, פטור רפואי מהצבא מעניק ליחיד הזדמנויות וחירויות בהיבטים שונים של החיים תוך שמירה על פרטיותו לגבי הסיבות הספציפיות לפטור.

 

האם חייל שנפצע וקיבל פטור רפואי מהמשך שירותו, רשאי להישאר בצבא?

חיילים שנקבע להם פרופיל 24 הזמני עקב מצב רפואי, מועברים אוטומטית לר"מ ד'. יחידה זו מיועדת במיוחד למשוחררים זמנית מהצבא עקב נסיבות רפואיות. לקראת תום התקופה המיועדת הם יעברו הערכת ועדה רפואית נוספת שתיערך במיטב, בתל השומר.

במהלך הערכה זו, כשירותם הרפואית לשרת בצה"ל תיבחן מחדש. במידה והוועדה תקבע לחייל פרופיל מתאים, הוא יגויס מחדש ויעבור את שרשרת החיול פעם נוספת, כולל מעבר דרך קצין מיון.

עם זאת, אם הוועדה תגיע למסקנה כי אין זה אפשרי שהחייל ימשיך בשירותו לאור מצבו ותקבע עבורו פרופיל 21, החייל יקבל פטור רפואי מהצבא, ותעודת השחרור תישלח אליו בהמשך בדואר.

אולם חיילים שקיבלו פרופיל 24 או 21 יכולים להגיש בקשה לשירות צבאי התנדבותי. כדי להביע את הרצון להתנדב, אפשר לגשת למדור השחרורים ולחתום על הצהרת התנדבות זמנית בר"מ ד'. לאחר מכן, הפונים יופנו למדור המתנדבים, ומסמכים הרפואיים יועברו לקצין הרפואה הראשי בענף מיון. על סמך המידע שנמסר, תתקבל החלטה לגבי כשירות המבקש להתנדב בצבא, באמצעות פרופיל מתנדבים ייעודי, המכונה פרופיל 25.

 

לסיכום – חשיבות הפנייה לסיוע משפטי בנושא פטור רפואי מהצבא

קבלת פטור רפואי מהצבא יכולה להיחשב כהגשמת חלום עבור חלק מהחיילים וכסיוט עבור אחרים, בהתאם לנקודת המבט האישית שלהם ולרצונם לשרת למרות המגבלות הרפואיות עמן הם מתמודדים. כדי לנהל את תהליך הפטור בצורה יעילה ולהשיג את התוצאה הרצויה לכם, חיוני לפנות לסיוע משפטי אישי. "המסייעת", עורכת דין צבאית המתמחה במשפט צבאי ובעלת מומחיות נרחבת בהנחיית הליכי פטור וקביעת פרופילים רפואיים בצבא, תשמח להעניק לכם שירות קשוב, מסור ובלתי מתפשר, על מנת להבטיח שתקבלו את התמיכה וההכוונה הטובה ביותר לאורך כל הדרך.

התקשרות עם עורכת דין צבאית, המתמחה במשפט צבאי, יכולה לספק לחייל המבקש פטור רפואי משירות צבאי, תמיכה רבת ערך בהליך הכנת הבקשה והגשתה לגורמים המתאימים. בנוסף עו"ד צבאית מנוסה תוכל לייצג אתכם ביעילות בוועדה הרפואית לקביעת פרופיל ולהציג את המקרה שלכם בצורה משכנעת, כדי להגדיל את הסיכויים לתוצאה מוצלחת.

הגשת תיעוד רפואי מקיף ומפורט עם בקשת הפטור, היא חיונית למקסום סיכוייכם להשיג את התוצאה הרצויה לכם. זה כרוך בהשגת רשומות רפואיות מפורטות, תוצאות בדיקות, אבחנות וחוות דעת של מומחים, הממחישות בבירור את מידת ההשפעה של מצבכם הבריאותי על יכולתכם למלא תפקידים צבאיים. הצגת בקשה מנומקת עם ראיות רפואיות מבוססות, משפרת משמעותית את הסיכויים לקבלת החלטה שתיטיב עמכם.

חיילים שנקבעו כבעלי פרופיל 24, זכאים להגיש בקשה מרצון לשירות צבאי. על ידי הבעת רצונם להתנדב וביצוע ההליכים הנדרשים, המסמכים הרפואיים שלהם ייבדקו כדי לקבוע את זכאותם להתנדבות, שעשויה להתאפשר באמצעות פרופיל ייעודי למתנדבים הידוע כפרופיל 25.

פנייה לעזרה מעורך דין צבאי בעל ידע וניסיון בהליכי קבלת פטור רפואי מהשירות, מומלצת מאוד לייעול ההתנהלות מול הגורמים הצבאיים המורכבים, קיצור תהליכים והגנה על האינטרסים של החייל או המלש"ב. תמיכה משפטית מקצועית, מגדילה את הסבירות לתהליך פטור חלק ומוצלח עם מינימום השלכות שליליות על המבקש.

מאמרים נוספים בנושא
פטור מצה"ל מטעמים דתיים

צה"ל, צבא ההגנה לישראל, הוקם כצבא העם – צבא שמאגד את כל אזרחי ישראל, ללא קשר לדת, גזע או מין. לאורך השנים, צה"ל עבר תהפוכות

פטור מצה"ל מטעמי הווי משפחתי

צה"ל, כור היתוך של החברה הישראלית, מוצא עצמו בשנים האחרונות בלב מחלוקת סוערת סביב נושא הפטור מצה"ל מטעמי הווי משפחתי. צעירות דתיות וחרדיות רבות מבקשות

הסדרת מעמד בן מהגרים בצה"ל

האם ילדכם מחזיק באזרחות ישראלית אך מתגורר דרך קבע מחוץ לישראל? האם אתם מודעים לחובת הגיוס לצה"ל החלה גם על בני מהגרים המתגוררים בחו"ל? במאמר

פטור מהצבא מטעמי מצפון

שירות צבאי הוא חובה בישראל עבור רוב האוכלוסייה היהודית. עם זאת, קיימת אפשרות לקבלת פטור משירות צבאי מטעמי מצפון. מאמר זה יסקור את הרקע החוקי