ייצוג משפטי בגין נפקדות

במצב של נפקדות מהצבא, חלק ניכר מהחיילים עלולים למצוא עצמם בעימות מול מערכת המשפט הצבאית בלי הכנה מוקדמת. במקרים אלו ייצוג משפטי בגין נפקדות יכול לסייע רבות בהתמודדות עם האתגרים הצפויים לחייל. רוצים לדעת כיצד? כל הפרטים בהמשך.

 

ייצוג משפטי בגין נפקדות – באילו נסיבות הוא נחוץ?

נפקדות היא עבירה צבאית המתייחסת לחייל שנעדר משירותו ללא קבלת רשות, למשך מספר ימים. ניתן לראות בנפקדות שלב הקודם להגדרת החייל כעריק. ההבחנה בין נפקדים לעריקים נוצרה בצבא כדי לטפל בהם באופן שונה, מכיוון שעריקות נחשבת לעבירה חמורה יותר. המושג מבוסס על סעיף 94 לחוק השיפוט הצבאי, הקובע כי "עבירת היעדרות מן השירות שלא ברשות" היא עבירת נפקדות.

על כל חייל לזכור שאם הוא נעדר מהשירות ללא קבלת רשות, הוא יוגדר כנפקד ובהמשך עלול להיות מוגדר כעריק – בין אם מדובר בנפקדות של שעתיים לצורך רכישת מזון, ובין אם בנסיעה לחו"ל למספר ימים. 

על כן, תמיד יש ליידע את המפקד על היעדרות, כדי למנוע את ההשלכות השליליות האפשריות, כפי שיפורט בהמשך.

 

מה עשוי לקרות ללא ייצוג משפטי בגין נפקדות?

כאשר חייל נעדר מהשירות ללא רשות, הוא נחשב לעבריין וההליך המשמעתי צפוי להיות מופעל נגדו. חייל נפקד יועמד בדרך כלל למשפט בפני קצין המוסמך להטיל עונשים משמעתיים. 

חומרת העונש תלויה בנסיבות הנפקדות, במצבו האישי של החייל, במשך הנפקדות ובשיקול דעתו של הקצין. אולם ככלל, העונש המקסימלי הוא 35 ימי מאסר. 

יחד עם זאת, במקרים מסוימים המפקד עשוי להחליט רק על מספר ימי ריתוק בודדים, בהתאם לחומרת העבירה.

זהירות, לוכדי עריקים לפניך!

לאחר 21 ימי נפקדות של חייל סדיר או 15 ימי נפקדות של חייל מילואים, משתנה סיווגו של החייל והוא מוגדר כעריק.
הטיפול במקרה עובר למדור העריקים בצבא. זו הנקודה שבה המשטרה הצבאית מתחילה להתערב ולהפעיל לוכדי עריקים כדי לטפל במקרה. לאחר שחייל מסווג כעריק, לוכדי העריקים עשויים לפעול במהירות רבה במקרים מסוימים, ואילו במקרים אחרים התהליך עלול להיות איטי יותר.יש לקחת זאת בחשבון ולא להסיק מסקנות מוקדמות אם המשטרה הצבאית אינה מגיעה מיד למחרת.
במילים אחרות, קצב פעולתם של לוכדי העריקים משתנה בין המקרים השונים, ולכן אין לצפות בהכרח להגעתם המיידית לאחר שחייל מסווג כעריק.

 

הסיכון לשלילת הזכאות לקבלת סיוע רפואי מהצבא

עריק שנעדר מהשירות מעל 60 יום צפוי בדרך כלל לאבד את זכאותו לטיפול רפואי מהצבא, למעט במקרים חריגים הדורשים טיפול מיידי. כאשר חייל כזה יפנה לקבלת טיפול רפואי, עליו לקחת בחשבון שהוא עדיין מוגדר כעריק או נפקד, עד למעצרו. כלומר, ההשלכות על החייל יכולות להיות משמעותיות למדי ולכלול הרעה ניכרת של תנאי שירותו הצבאי במובנים שונים.

השלכות נוספות שמצריכות ייצוג משפטי בגין נפקדות

מעבר להשלכות שהוזכרו קודם, על החייל הנפקד או העריק לקחת בחשבון גם השפעות נוספות אפשריות. לדוגמה, במקרים מסוימים החייל עלול להיות מועבר ליחידה עם רמת יוקרה נמוכה יותר, או לסבול מיחס שלילי מצד גורמים שונים בצבא, בעקבות הסיווג שלו כחייל בעייתי ובלתי מתנהג.

 

מה ההשלכות של נפקדות למשך פחות מיממה?

כאשר הצבא בוחן מקרה של נפקדות חייל, משך ההיעדרות נלקח בחשבון. במקרה של נפקדות של עד 24 שעות, הטיפול בחייל יהיה רק במישור המשמעתי, בהתאם לכללי המשמעת הצבאיים. כלומר, נפקדות קצרה יחסית של פחות מיממה תגרור אחריה הליך משמעתי בלבד כנגד החייל, מבלי להטיל עליו סנקציות נוספות.

עם זאת, קיימות הגדרות קבועות מראש לגבי מצבו של חייל לאחר נפקדות. לדוגמה, המשכורת הצבאית של החייל לא תוקפא במקרה של היעדרות של עד 24 שעות. כלומר, ישנן מגבלות ברורות בנוגע לסנקציות שניתן להטיל על חייל בגין עבירה מסוג זה.

עובדה זו יכולה להרגיע חיילים רבים הדואגים למצב שייווצר עבורם לאחר תום תקופת הנפקדות הקצרה.

 

ומה לגבי מקרה של נפקדות שנמשכת מעל יממה?

במקרים של נפקדות העולה על 24 שעות, ההליך המשמעתי הצפוי הוא חמור יותר. החייל יטופל בהתאם לחוק השיפוט הצבאי ובמרבית המקרים צפוי לקבל עונש מאסר לתקופה מסוימת, בהתאם לאורך תקופת הנפקדות. בנוסף, לאחר 21 ימי נפקדות, חייל סדיר יוגדר כעריק, ואילו חייל מילואים ייחשב לעריק כבר לאחר 15 ימי נפקדות. כמובן במקרה שהחייל מוגדר כעריק, דיני המשמעת והתוצאות המשפטיות חמורים הרבה יותר, ויש להיערך לכך – הן מבחינת תקופת מאסר ארוכה יותר והן מבחינת היכולת להמשיך ולשרת באותה יחידה.

יש לקחת בחשבון שנפקדות העולה על 24 שעות צפויה לגרור הקפאת המשכורת הצבאית וצורך להשלים ימי פעילות זמנית מחוץ ליחידה (פז"ם), בנוסף לעונש שייגזר על ידי קצין המשמעת.
כדי להימנע מהפתעות לא נעימות בנושא, חשוב שתבחרו להיעזר בגורמים בעלי הבנה מקצועית נרחבת, כך שתדעו במדויק כיצד להתמודד עם המצב מול הצבא.

 

לסיכום

כפי שראיתם, מצב של נפקדות או עריקות צבאית אינו עניין של מה בכך ועלול לגרור השלכות קשות על המשך שירותכם הצבאי. לכן, אם נקלעתם לסיטואציה מעין זו, מומלץ ביותר שלא תתמודדו עמה לבד. פנו כבר היום להתייעצות עם "המסייעת" – עו"ד צבאית מנוסה שתסייע לכם להבין את מלוא זכויותיכם ותייצג את עניינכם מול הגורמים הרלוונטיים בצבא במטרה להשיג את מיטב התוצאות האפשריות עבורכם.

מאמרים נוספים בנושא
נפקדות ממילואים
נפקדות ממילואים

חלק מהאנשים מאמינים בשוגג שאם לא יגיעו למילואים לא יהיו לכך השלכות לגביהן. אולם הלכה למעשה, נפקדות ממילואים, שלא בשונה מנפקדות משירות חובה, נחשבת לעבירה