צו 8 בזמן מלחמה

ישראלים רבים נקראים לשרת בכוחות המילואים בימים קשים אלו, כחלק מגיוס החירום הלאומי המתבצע על רקע מלחמת "חרבות ברזל". עקב כך, רבים פונים אל משרדנו בשאלות הנוגעות לגיוס לפי צו 8 בזמן מלחמה. לכן ראינו לנכון לרכז בסקירה הבאה את השאלות המרכזיות העולות בדבר החובות והזכויות של משרתי המילואים במסגרת גיוס החירום הלאומי והנהלים שיש לעמוד בהם במסגרתו. מומלץ לקרוא ולהכיר.

 

על המשמעות של קבלת צו 8 בזמן מלחמה

צו 8 הוא צו גיוס חירום מיוחד הנשלח לכוחות המילואים בעת מצבים יוצאי דופן, המאפשרים למערכת הביטחון לסטות מהוראות הגיוס הרגילות ולזמן אזרחים לשירות מילואים באופן מיידי. הצו אינו כפוף לכללי התראה מוקדמת או למגבלות השגרתיות על מספר ימי שירות והמרווחים ביניהם, ומטיל חובת התייצבות מוחלטת על המגויסים, למעט בנסיבות חריגות.

 

מה המטרה של שימוש בצו 8 בזמן מלחמה?

צו 8 הוא הכינוי הרווח בציבור הישראלי לצו גיוס חירום מיוחד לכוחות מילואים. הצו מאפשר למערכת הביטחון להתגבר בעתות חירום על המגבלות של גיוסי מילואים רגילים, על ידי זימון מהיר של מילואימניקים לשירות, ללא התראה מוקדמת. הצו הוא כלי חריג הננקט רק בנסיבות ביטחוניות קיצוניות, כאשר ביטחון המדינה מחייב זאת.

 

על מקורו של גיוס החירום בדין הצבאי

מקור המונח הוא בסעיף 8 ההיסטורי בחוק משנת 1949, שהסמיך גיוס בשעת חירום. מאז עבר הסעיף שינויים בחקיקה, עד שב-2008 נחקק חוק שירות המילואים המסדיר כי בנסיבות חירום ולהבטחת ביטחון המדינה, שר הביטחון רשאי באישור הממשלה להוציא צו הקורא למילואימניקים להתייצב מיידית לשירות, במקום ובזמן הנקבעים. על המגויס להיענות לצו ולשרת בשירות המילואים, כל עוד הצו בתוקף.

כלומר, צו 8 מאפשר גיוס דחוף של כוחות מילואים, מעבר לנהלים הרגילים, בשעת צורך לאומי, ועל המגויס להיענות לזימון באופן מיידי.

המסייעת - משרד עורך דין צבאי
סיוע משפטי מוביל בתחום הצבאי
לייעוץ חייגו:
072-372-6708
Asset 17 (2)

 

מי מחויב להתייצב לשירות מילואים על בסיס צו 8?

שירות המילואים הוא חובה על פי חוק עבור רוב האזרחים בישראל. צו 8, הידוע גם כצו מילואים, הוא כאמור, צו גיוס מיוחד המוצא בעתות חירום.

על פי החוק, כל מי שסיים את שירותו הסדיר בצה"ל ונמצא כשיר, חייב להתייצב לשירות מילואים עם קבלת הצו.

חריגים לכלל זה הם נשים בהריון או בחופשת לידה, הורים יחידים לילדים קטנים, ומי שקיבלו פטור מטעמי בריאות.

 

מה קורה במידה ואדם שקיבל צו 8 בעת מלחמה איננו מתייצב לשירות המילואים?

במקרה של אי התייצבות לשירות מילואים לפי צו 8, משרת המילואים עלול לעמוד לדין צבאי ולשאת בעונשים. העונש יכול לנוע מקנס כספי ועד למאסר בפועל, בהתאם לנסיבות.

לכן, צו 8 מטיל אחריות כבדה על כתפי המילואימניקים להיערך בהתאם לזימון בשעת הצורך הלאומית. עם זאת, החוק גם מכיר כאמור, במצבים חריגים בהם הגיוס אינו אפשרי.

 

האם חובה להתייצב לצו 8 בעת מלחמה אם לא נשלח זימון למילואים בדואר?

גיוס רגיל לשירות מילואים פעיל (שמ"פ) כפוף לכללים מוגדרים, כולל דרישה למתן התראה מוקדמת של לפחות 60 יום, שליחת הזימון בדואר רשום עם אישור מסירה, והגבלה על מספר ימי השירות הרצופים המותרים בשנה.

אולם בניגוד לגיוס מילואים רגיל, צו 8 אינו מחייב משלוח בדואר, שכן מדובר בגיוס דחוף ומיידי שאינו מאפשר עיכובים.

למעשה, הזימון יכול להיעשות באופן מיידי ללא התראה מוקדמת, ישירות בטלפון או באמצעי תקשורת אחרים. כמו כן, אין מגבלה על מספר ימי השירות ברצף או על מרווחי הזמן בין תקופות השירות השונות.

יחד עם זאת, יש לציין שצו 8 מופעל רק במצבי חירום קיצוניים ולהבטחת ביטחון המדינה, בעוד שגיוס רגיל לשמ"פ הוא חלק משגרת שירות המילואים המקובלת.

 

האם מותר לצבא לאסור על יציאת אזרח לחו"ל בשעת מלחמה?

כן. חוק שירות המילואים מעניק לשר הביטחון סמכות, במקרים נדירים, לאסור על מילואימניקים בתפקידים חיוניים לצאת לחו"ל טרם גיוסם בפועל בצו 8 בעת מלחמה.

 

עם אילו השלכות עלול להתמודד משרת מילואים שלא התייצב לצו 8 בשעת מלחמה?

מילואימניק אשר זומן לשירות במילואים, בצו רגיל או באמצעות צו 8 בתקופת מלחמה, נחשב מבחינת החוק כמי שנמצא בשירות ממועד ההתייצבות שנקבע. אם המילואימניק לא התייצב ללא הצדקה מספקת, הוא נחשב כאילו עזב את השירות שלא כדין.

פירוש הדבר הינו כי מילואימניק מצופה להתייצב על פי הזימון שקיבל במסגרת צו גיוס החירום הלאומי, אחרת הוא צפוי להליכים פליליים בבית הדין הצבאי בגין אי התייצבות או עריקה.

 

האם יש הבדל בחומרת הענישה לעריקי מילואים בגיוס חירום לבין עריקי מילואים בשגרה?

אף על פי שהדין הצבאי איננו קובע רף ענישה שונה בגין אי התייצבות לצו מילואים רגיל בהשוואה לאי התייצבות למילואים לפי צו 8 בעתות מלחמה, הלכה למעשה מערכת המשפטית הצבאית נוטה להחמיר יותר עם משרתי מילואים שלא התייצבו לשירותם במילואים בעתות חירום לאומיות.

פסיקת בתי הדין הצבאיים קבעה כי יש להטיל עונשים כבדים יותר על מילואימניקים אשר נעדרו משירותם במצבי חירום. הטעם לכך הוא הפגיעה הקשה יותר בכושר הלחימה ובמוכנות לקראת המערכה, בנוסף לפגיעה במשמעת ובמורל היחידה. לפיכך, מילואימניק שנעדר משירות חירום צפוי לעונש מחמיר יותר מאשר היעדרות משירות מילואים רגיל.

 

מדוע חיוני להתייעץ עם עורך דין צבאי מנוסה כשיש קושי להתייצב למילואים בתקופת מלחמה?

צו 8 הוא כלי חיוני לגיוס מהיר של כוחות מילואים לצה"ל בשעת חירום. כפי שלמדנו, הצו מאפשר גיוס ללא התראה מוקדמת תוך סטייה מהנהלים הרגילים של גיוס מילואים.

על מילואימניק שזומן בצו 8 להפסיק הכל ולהתייצב מיידית לשירות, שכן אי התייצבות ללא הצדקה היא עבירה חמורה, העלולה לגרור הליכים משפטיים וענישה כבדה יותר מאשר בגיוס רגיל.

אם קיבלתם צו 8 ואתם נתונים במצב בעייתי בהקשר להתייצבות לשירות המילואים שלכם, מומלץ מאוד להיוועץ בעורך דין צבאי מקצועי שייסע לכם במיצוי זכויותיכם מול המערכת הצבאית.

 

לסיכום

בימים אלה של לחימה ברצועת עזה ובגבול לבנון, אנו עדים לגיוס מהיר של חיילי מילואים במסגרת צו 8. צו 8 הוא צו חירום המאפשר גיוס מיידי של כוחות מילואים בעת מצב חירום.

אנו מקבלים פניות רבות להבהרת הכללים והתנאים של גיוס זה – מהם הנהלים המנחים את התהליך ומהן ההשלכות על המגויס, כולל אי-התייצבות לשירות.

לפיכך, אנו מבקשים להסביר כי גיוס מילואים במסגרת צו 8 הוא גיוס חובה על פי חוק. הנהלים לגביו ברורים ומחייבים את כל מי שקיבל זימון גיוס להתייצב לשירות מילואים. אי התייצבות לשירות מילואים לפי צו 8 מהווה עבירה פלילית שעונשה מאסר.

לכן אנו קוראים לכל מי שזומן במסגרת צו 8 לגיוס מילואים לפעול על פי הנהלים ולהתייצב כמתחייב או לפנות לסיוע משפטי בהתעורר קושי להתייצב במועד.

משרד עו"ד צבאית 'המסייעת' מעמיד לרשותכם שירותי ייעוץ משפטי איכותי וניסיון משפטי ענף של למעלה משני עשורים. בכל שאלה או בעיה בנושא – אל תהססו לפנות אלינו לייעוץ וסיוע פרטני.

מאמרים נוספים בנושא
ביטול צו 8

שירות המילואים הוא נדבך מרכזי בהגנת מדינת ישראל, המסתמך על אזרחים שסיימו את שירותם הצבאי הסדיר ועדיין כשירים ומסוגלים להיקרא לדגל בעת הצורך. עם זאת,

צו 8 – כל מה שצריך לדעת

צו 8 הוא צו גיוס חירום מיוחד הנשלח לכוחות המילואים בעת מצבים יוצאי דופן, המאפשרים למערכת הביטחון לסטות מהוראות הגיוס הרגילות ולזמן אזרחים לשירות מילואים

עריקות ממילואים
עריקות ממילואים

עריקות ממילואים היא עבירה חמורה בעלת השלכות משפטיות משמעותיות. כאשר חייל מילואים לא מתייצב למילואים בהתאם לצו שקיבל, הוא עלול לעמוד בפני כתב אישום פלילי

עריקות ממילואים – איך להתנהל
עריקות ממילואים – איך להתנהל

כאשר משרת מילואים איננו מתייצב בזמן לשירות ביחידת המילואים שאליה שובץ על פי צו המילואים שנשלח אליו, הוא חשוף להליכים משמעתיים בצבא ואף לעמידה לדין